Welke nootjes kan je gebruiken in plaats van pijnboompitten?

Ik wil wat vaker vegetarisch eten en in vegetarische recepten komen vaak pijnboompitten voor. Alleen moet je met die pitjes erg uitkijken, aangezien ze d.m.v. een chemisch proces ontveld worden. Sommige mensen houden er een wekendurend smaakdefect aan over.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
43.2K

Antwoorden (8)

Ongezouten cashew,
Gestampte walnoot,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik inderdaad vaak ook cashewnoten ipv pijnboompitten, vooral om pesto mee te maken. Ook stukken goedkoper trouwens!
Je zou stukjes walnoot kunnen gebruiken, amandelschaafsel of gehakte macadamia's.
Maar als je erachter kan komen waar de pijnboompitten vandaankomen, dan is dat ook een oplossing.
Het zijn namelijk de Chinese pijnboompitten die voor de bittere smaak kunnen zorgen. Bij de Europese zou dit niet moeten gebeuren.

Overigens heb ik dat één keer meegemaakt; geruim een maand was ALLES wat ik at en dronk bitter - heel smerig!
Zelf neem ik het risico niet, ik koop ook geen Europese pijnboompitten meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In onze natuurvoedingswinkel verkopen we ook pijnboompitten, het is voor mij nieuw dat het zo slecht uit kan vallen qua smaak. Lijkt me heel vervelend inderdaad! Maar zonnebloempitten kan ook heel goed hoor en is veel goedkoper. Of kleingestampte rauwe noten, mjammie! Kijk maar eens rond in de notenschap van een natuurvoedingswinkel, genoeg keuze. Eet lekker :-)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Voor je antwoord.
Als je graag pijnboompitten eet, ben je nu gewaarschuwd!
Jarenlang heb ik van pijnboompitten genoten, tot ik één keer de verkeerde had.
Ik kon niks eten of drinken zonder er kotsmisselijk van te worden. Dat wil je niet hebben!
Vooral goed kijken waar ze vandaankomen voor je ze koopt!
Kristal
13 jaar geleden
Ja jammer he, dat kan je in één keer van iets lekkers af zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is echt een heel raar verschijnsel, ik heb het ook een keer gehad. Eet inmiddels wel weer pijnboompitjes, en heb het niet weer meegemaakt.
Kristal
13 jaar geleden
'k Heb het even nagekeken op internet maar het schijnen alleen sommige pijnboompittensoorten uit China te zijn. Ook weer niet alles uit China maar goed... toch eens in de winkel kijken waar die van ons vandaan komen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, je had ook gewoon één antwoord hoger kunnen kijken... ;p
Kristal
13 jaar geleden
Ik kijk ook altijd graag zelf even :-)
Als je de Europese pijnboompitten gebruikt zul je geen smaakproblemen ondervinden en kun je deze gewoon gebruiken. In onderstaande link staat beschreven wat de juiste pijnboompitten zijn en je geen bittere smaak bezorgen.

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat enige dagen na het consumeren van de 'verkeerde' pijnboompitten alles maar dan ook werkelijk alle bitter smaakte. Dit heeft bijna twee weken geduurd en schijnt te maken te hebben met de werking van de enzymen in je mond.
Google maar eens op bittere smaak in de mond + pijnboompitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit lijkt me geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de toelichting onder de vraag leest, denk ik wél een antwoord op deze vraag te hebben gegeven omdat niet alle pijnboompitten een nare smaakervaring geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
o.k. ;)
Er is inmiddels onderzoek naar gedaan wat de vieze smaak veroorzaakt na het eten van pijnboompitten.
Het blijkt dat enkele Chinese pijnboompitten smaakafwijkingen veroorzaakt. Niet alle Chinese soorten maar met weet nog niet precies uit welke regio de vieze komen.Het blijkt geen schadelijke stof te zijn. Men was eerst bang voor zware metalen maar het lijkt te worden veroorzaakt door de hoeveelheid triglyceriden die hierin voorkomt.Deze stof is niet schadelijk.
Pijnboompitten uit Europa hebben geen invloed op de smaak. Deze soort is ook langer en dunner dan de Chinese(deze zijn boller en ronder).
De Europese kun je dan ook met een gerust hart eten.

Erg lekker zijn ook gehakte en geroosterde pistachenootjes door de sla.
Ik heb zelfs wel eens een handje studentenhaver door de keukenmachine laten hakken en door de sla gedaan, ook dit is erg lekker.
Heb je een stevige sla met appel, kaas en rode kool, dan is gerooosterde gehakte walnoot een perfecte combi.
Tja, noot is noot en de meeste soorten kunnen gewoon door de sla, maar door de Chinese schotels vind ik zelf de pinda's alleen lekker.
amc
13 jaar geleden
In plaats van pijnboompitten kun je (gepelde) zonnebloempitten gebruiken. Je kunt ze roosteren in een droge koekenpan of niet, net wat je lekker vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De smaak is natuurlijk anders maar ik gebruik graag walnoten, pompoen- en zonnebloempitten in diverse gerechten en in mijn brood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat klopt, je kunt bijv. heel lang met een bittere smaak in de mond lopen. Je kunt bijv. fijnhakte walnoten gebruiken!