Hoe kan ik 't best de (Weber)BBQ met kooltjes aansteken? Aanmaakblokjes onder, tussen of op de kooltjes? Lucht wapperen of rustig afwachten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
3.4K

Het beste antwoord

De snelste en beste manier is met de Weber firestarter. 't is even een investering, maar het werkt perfect. Binnen 20 minuten een bbq vol mooi gloeiende briketten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ... dat is niet eerlijk :-) Ik wil geen 100 euri uitgeven aan iets wat ik misschien één keer per jaar gebruik. Heb inmiddels voor weinig euro´s wat kunstgrepen aangeschaft bij de Marskramer. Ik krijg a.s. zondag gasten en wilde gaan barbecuen. Weer wordt niet al te best, dus maar gewoon koken in de oven, pan of grilplaat. En misschien de bbq aansteken voor de volgende gasten op 27 juni (hittegolf). En dan wordt het een mix tussen de spullen van Marskramer en de aanwijzingen van nixnix en werk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze starter heb ik voor €29,00 gekocht bij een tuincentrum en hij is elke cent waard: geen gedoe meer met het moeizaam aankrijgen van de bbq! Vorig jaar zag ik ze bij AH voor €10,00 liggen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oooo, dus het hoeft niet de originele Weber versie te zijn. Dan ga maar eens googlen om te kijken waar ie voor niet al te veel geld te koop is. A.s. weekend ga ik nl barbecuen en heb geen zin in "gedoe". Bedankt voor de tip.

Andere antwoorden (4)

brandgel over de kooltjes, laten uitbranden en daarna wapperen met een krantje/tijdschrift.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aanmaakblokjes tussen de kooltjes en aansteken de deksel erop en de luchtschuif onder half open na 15 min brand hij als de beste {bij mij tenminste}
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst de kooltjes en dan dunnen stukje of gruis en dan langzaam wat kleine stukjes en dan pas de gewone stukken houtskool... Het verbranden van houtskool is exotherm, dus als het een beetje gloeit dan steekt het langzaam maar zeker de rest aan... Dus geef het de tijd...

En veel eerder aanstoken die barbecue, wel een uur van te voren is niets te vroeg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lees de gebruiksaanwijzing :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, hè, hè .... daar staat dus NIET hoe je de kooltjes aan het gloeien krijgt.