Wie kan mij vertellen hoe je lekker ijs kunt maken zonder gebruik van melkproducten (ivm allergie)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
1.7K

Het beste antwoord

Naast ijs met gepureerde vruchten (sorbetijs) kun je ook ijs maken op sojabasis.
Ik geef je een paar links:

http://www.smulweb.nl/1041493/koken/recept/Soja-ijs-maken

http://www.vegetarisme.be/index.php?option=com_content&view=article&id=91:recept&catid=57:culinair&Itemid=91&ID=218&pers=1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Schil wat fruit naar keuze en snij dit klein.
Meng deze vruchten met water en/of vruchtensap.
Vries dit in.

Hak dit ijs vervolgens een paar uur later met een staafmixer. Nu heb je heerlijk fruit-schaafijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heb je hier wat aan:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een sorbet maken!

Sorbet ijs kan gemaakt worden zonder melkproducten.

Sorbet ijs is op basis van water met daarbij vaak (een combinatie) van fruit. Je kan ook wijn, koffie of chocolade gebruiken.

Een sorbet is trouwens niet per definitie vrij van melkproducten omdat er soms room wordt toegevoegd om de structuur te verbeteren.

Er zijn een hele berg verschillende recepten voor sorbetijs en het is een persoonlijke favoriet voor mij! Lekker fris en zoals bij het recept ook heel erg lekker als "spoom". De spoom moet je trouwens niet tussen 2 gerechten in eten, ook heerlijk als je lekker in het zonnetje in je tuin of op je balkon zit!

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een "lekker' plaatje ! Ik vrees, dat ik vandaag frambozen- of mangoijs moet gaan halen.......
Je kan ijs maken met sojaproducten ipv melkproducten.
Daarnaast (zoals al eerder is gezegd) sorbetijs.
Verder werken granitee's en waterijs ook prima, en die kunnen ook erg lekker zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorbetijs is hier heel geschikt voor.
Aarbeiensorbet-ijs.

300 gr. aarbeien,
1 eetl. citroensap,
125 gr. suiker,
125 cc water,

Suikerstroop:
1. Doe de suiker en het water in een steelpan en laat het 2 min. op laag vuur goed doorkoken.

2. Laat de suikerstroop afkoelen tot kamertemperatuur(ca. 20 graden)

Was en pureer de aardbeien. Je kunt als wilt de pitjes uit de aardbeienpuree zeven. Roer de aardbeienpuree en het citroensap goed door de suikerstroop.Wie in het bezit is van een ijsmachine is gauw klaar,anderen zetten de schaal in het diepvriesvak en zodra zich ijs vormt aan de rand van de schaal stevig roeren om te zorgen dat de ijskristallen gebroken worden. Blijf met tussenpozen roeren tot het ijs eruit ziet als stevige roze sneeuw. Zet de schaal 15 min. vóór het ijs gegeten zal worden in de koelkast(wel flink koud zetten)

Zo kun je ook Citroensorbet ijs maken

300 cc water,
125 cc vers uitgeperst citroensap,
125 gr. suiker,

Sinaasappelsorbet-ijs

250 cc vers sinaasappelsap,
sap van een halve citroen,
250 cc water,
125 gr. suiker.

Kiwisorbet-ijs

400gr, kiwi's
1 eetl. citroensap,
100 cc water,
125 gr. suiker.

Eet smakelijk!!