Hoe gebruik je de kruid saffraan?

Ik ben bezig met een recept van Sint Jacobsschelpen en in dit recept zit saffraan verwerkt. Er staat bij 2 capsules saffraan. Hoeveel is dit en hoe verwerk ik dit? Ik heb nog nooit dit kruid gebruikt en ken het dus niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
4.6K

Het beste antwoord

Een capsule saffraan is een plastic pijpje (zo groot als een vulpenvulling), waar een paar draadjes saffraan in zitten.

Saffraan kun je meebakken, zodat de aroma's vrijkomen, maar je kunt het ook eerst in warm water weken, dan komt de kleur heel mooi vrij. Daarna giet je het in het gerecht.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is trouwens belachelijk duur spul, koop dus echt goeie bij een toko.

Toegevoegd na 49 minuten:
Ooit was saffraan duurder dan goud en het is nog steeds het duurste specerij in de wereld. Saffraan wordt gemaakt van de meeldraden van de Crocus sativus uit Turkije. De meeldraden worden met de hand geplukt, wat de reden voor de hoge prijs is. Tussen 200 en 500 meeldraden zijn nodig voor één gram saffraan.

Saffraan wordt al eeuwen gebruikt voor zijn kleur (rood-geel) en smaak. De saffraandraden moeten worden gebroken en in heet water worden geweekt. Het wordt vooral gebruikt voor schaaldieren en in rijstschotels.

De smaak kan als exotisch en een beetje bitter worden omschreven. Saffraanthee is bekend door zijn verwarmend en troostend effect. Saffraan wordt ook gebruikt als kleurstof.

http://www.food-info.net/nl/qa/qa-wi7.htm