Kan je ook karamel maken met witte basterdsuiker ipv gewone kristal suiker?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
16.1K

Antwoorden (1)

Ja, dat kan. Je moet alleen wel beter opletten tijdens de bereiding, omdat de samenstelling van basterdsuiker anders is dan bij kristalsuiker.

Moeilijk chemisch verhaal, maar komt in grote lijnen hier op neer:
Wanneer je kristalsuiker carameliseert, wordt een deel van de sacharose gedeeld in fructose en glucose. De combinatie van fructose en glucose in gelijke delen wordt invertsuiker genoemd. Dit wordt dus toegevoegd aan kristalsuiker om er basterdsuiker van te maken.

Sacharose (kristalsuiker) carameliseert bij 187°C.

Fructose en glucose (onderdeel van basterdsuiker) carameliseren bij respectievelijk 103- en 146°C.

Dit betekent dat witte basterdsuiker sneller zal carameliseren, en dus ook sneller te vér zal carameliseren (oftewel verbranden), dan wanneer je gewone kristalsuiker gebruikt. Goed opletten dus, en niet te bruin laten worden.

Tip: op de bodem van het pannetje wat druppels of een klein laagje water, vervolgens de suiker toevoegen, zodat de suiker het eerste deel van het caramelisatieproces geleidelijker opwarmt, en de verschillende suikers qua tijd dichter op elkaar zullen carameliseren.