Wat is de snelste en handigste manier om een ui te ontdoen van zijn schil?

Ik denk dat er manieren zijn die wat sneller gaan dan de mijne....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.8K

Het beste antwoord

De makkelijkste en snelste manier:

Ui in de lengte halveren, wel van kop, maar níet van worteleinde ontdoen! Als je nu tegen het snijvlak aankijkt, zie je precies welke rokken je moet verwijderen.
Omdat de rokken nu nog door het worteleinde aan elkaar verbonden zijn, valt de ui niet uit elkaar als je hem snippert: Leg de ui met het worteleinde naar links (voor rechtshandigen) op het snijvlak. In de lengte om de paar millimeter verticaal insnijden, maar nét niet helemaal door. Zo blijven de rokken door het worteleinde aan elkaar.
Nu van af de kop richting het worteleinde over de breedte "ringen" afsnijden, die zich vanzelf opdelen in regelmatige snippers.

Waarom door andere koks vaak wordt aangegeven dat je het worteluiteinde wél moet verwijderen is mij een vraag. Doe dit dus niet, zo houd je de rokken het beste bij elkaar, en heb je meer houvast, zodat je het laatste beetje niet hoeft weg te gooien, maar gewoon kan opsnipperen. Ook het insnijden met het mes plat, is niet nodig, omdat de ui al verdeeld is in ringen. Beter kun je proberen bij de sneden in de lengterichting van de ui, het mes richting de kern van de ui te laten snijden.

Maargoed, het ging over schillen:
In de lengte in tweeën, tegen het snijvlak aangekeken, zie je dan precies welke rokken je kunt verwijderen, in één handomdraai.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Boven kant en de onderkant er af dan maak je van boven tot beneden een snee dan pel je zo de schil er af
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snij de ui in de lengte doormidden. Dan snij ik het 'wortelpuntje' af. Vervolgens pak ik het puntje van de 'stengel' en trek dat zo over de halve ui heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En om tranen te voorkomen onder de afzuigkap, buiten of onder water werken