Wat zijn er voor- en nadelen van het gebruik van houten keukengerei?

Over houten snijplank is al een vraag gesteld.
Deze vraag kwam daardoor bij mij op voor ander houten keukengerei. Houten lepels, spatels en zo.
Maar ook een houten afdruiprek bijvoorbeeld.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
4.3K

Antwoorden (6)

Staat zoveel warmer en zachter...

Ik hou van hout in bestek- en kookwerk...

Ik bijt vaak op een houtje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat houten keukengerei nooit lang in water staan.
Was het liefst af zonder afwasmiddel en droog het onmiddellijk af. Doe het niet in de afwasmachine.
Laat het niet bij een warmtebron liggen of opdrogen, anders verschroeit het en trekt het krom. Nadeel is dat hout de smaak van een gerecht kan opnemen, gebruik aparte lepels en spatels voor pikante dan wel zoete gerechten.

Houten spatels en lepels beschadigen je potten en pannen niet, dus dat is een voordeel.

Of er aan een houten afdruiprek ook na- of voordelen zitten weet ik niet zo gauw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een houten spatel kan je goed in een tefalpan of een andere nonstick terecht. Sommige nieuwe willen kleine splintertjes vertonen, ik houd ze dan even in de gasvlam en schuur ze vervolgens wat af, dan kunnen ze wel weer een jaar of tien mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebruik alleen houten keukengerei van gestoomd beukenhout.
Was het af met soda en heet water.
Een houten snijplank van gestoomd beukenhout is het beste wat je kunt hebben, als je deze afschraapt en dan met soda en heet water reinigt, zitten er practisch geen bacterieen meer op, in tegenstelling tot kunststof snijplanken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de vaatwasser worden houten voorwerpen niet mooier eerder slechter. Dus ik zou nooit houten voorwerpen in de vaatwasser doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het grote nadeel van hout in de keuken is dat je het niet snel tussendoor af kunt wassen en weer voor iets anders gebruiken. Als je bijvoorbeeld vlees op een houten snijplank hebt gesneden, kun je hem niet afwassen en daarna gebruiken om de ingrediënten voor de salade te snijden. Met houten spatels en houten lepels is dat eigenlijk net zo. De houten lepels lijken allemaal erg op elkaar en als je meerdere gerechten aan het maken bent, moet je dus uitkijken dat je niet de materialen waarmee je met (rauw) vlees aan de slag bent geweest, omspoelt en gebruikt in een gerecht dat koud gegeten wordt. Ook kan hout niet in de vaatwasser. Na een tijdje gaat het hout er ook iets minder mooi uitzien.

Het grote pluspunt is de uitstraling. Bij goed gebruik en goed onderhoud gaat het hout lang mee. Hout in de keuken staat veel leuker dan plastic en is ook milieuvriendelijker. Uit het artikel dat bij de houten snijplank geplaatst is, bleek dat hout bacterieel ook wel meeviel. En of je nu hout of iets anders in de keuken gebruikt bij het bereiden van eten moet je hoe dan ook hygiënisch werken.