Is zout een etenswaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is kleurstof een etenswaar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kun je vragen

Antwoorden (7)

Een smaakmaker...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als kruiden etenswaren zijn dat wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In kleine hoeveelheid wel.
Een mens heeft zout nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ en kanshebber voor het beste antwoord
Zout is een mineraal dat in allerlei verschillende etenswaren zit. Geen etenswaar op zich.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Correct beantwoord!
Ja, maar zo zout als nu heb ik het nog nooit gegeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zout is een verzamelnaam: kalk, gips, magnesium, ammoniumzouten en ook keukenzout vallen hieronder. Keukenzout is de meest bekende en meest gebruikte soort zout. In spreektaal wordt met zout dan ook meestal keukenzout bedoeld. Keukenzout bestaat uit twee delen, natrium en chloride. Één gram keukenzout bevat 400 mg natrium en 600 mg chloride. Zout wordt gebruikt als smaakmaker, ter verbetering van de structuur van voedingsmiddelen en om de houdbaarheid van producten te verlengen.
Eén voorbeeld ken ik, door een film van Jamie Uys, van zout gebruikt als etenswaar. Dat doen de bosjesmannen in de Kalahariwoestijn om apen hen de weg te laten wijzen naar een waterbron. Ze binden een aap aan een stuk touw en laten 'm op een brok zout sabbelen. Daar krijgt de aap natuurlijk verschrikkelijk dorst van, dus zodra hij losgelaten wordt vergeet hij zijn voorzichtigheid en holt direct naar het water. Daarbij op een afstandje achtervolgd door de bosjesman. Volgens mij staat het fragment uit die film ook ergens bij de afgesloten vragen hier op GV.
Amadea
13 jaar geleden
Onder etenswaar wordt dat verstaan wat we als product op zich zelf normaal vinden om te eten.

Een hapje zout heb ik wel eens iemand zien eten, maar dat werd door geen van de toeschouwers normaal gevonden, ook niet door de eter zelf.

In die zin kun je stellen dat zout wel als ONDERDEEL aan veel etenswaren wordt toegevoegd, maar geen etenswaar op zich zelf is.