Ik heb een slagroomspuit die op gaspatronen werkt kun je daar nog andere dingen mee maken dan alleen slagroom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
15K

Het beste antwoord

Je kunt met een kidde veel (eigenlijk alle) vloeistoffen tot schuim maken.

- Voorwaarde is wel, dat de vloeistof geen stukjes bevat, omdat het gaatje waardoor de vloeistof geperst wordt, erg klein is!

- Een tweede voorwaarde is dat de vloeistof een stof bevat die ervoor zorgt dat het schuim blijft staan. (eiwit, vet, gelatine enz.)

Als voorbeeld een espuma:
Kook van de gewenste vrucht/vruchtencombinatie een puree (bij klein fruit) of gebruik het sap van bijvoorbeeld sinaasappels. Voeg naar smaak suiker toe, en eventueel een scheutje alcoholische drank (bij sinaasappelsap cointreau bijvoorbeeld) en als je wilt andere smaakmakers.
Passeer de puree/het sap door een fijne zeef. Je hebt nu een "coulis" die je kunt gebruiken als basis voor een saus, of in dit geval espuma.
Per liter vloeistof heb je nu 12 gelatineblaadjes nodig als bindmiddel. Bij een zure coulis of bij toevoeging van veel alcohol iets meer, 14, omdat deze stoffen de gelatinerende werking tegen gaan.
Laat de gelatine weken in koud water, en los ze al roerend op in de warme coulis. Zet de coulis in een bak in de koelkast om op te stijven.
Wanneer er een stevige gelei is ontstaan, kun je hem in de kidde lepelen. Deze maximaal voor de helft vullen! Breng de kidde op druk met 3 à 4 gaspatronen. Zet de kidde terug in de koelkast, tot deze door-en-door koud is.

Klaar voor gebruik: Houd de kidde eventjes onder de hete kraan, zodat de gelei loslaat van de kidde. Goed schudden. Spuit nu de espuma als bijvoorbeeld slagroom-alternatief op ijs, gebak, enz.

Wanneer ik bijvoorbeeld 's zomers uit de tuin veel aardbeien, frambozen, bramen, en ander rood fruit hebt geplukt, en het ziet er soms niet al te fris meer uit om vers op te eten, maak ik er een coulis van, en stop het in de vriezer, zodat ik het hele jaar voorzien ben van een basis voor sauzen en espuma's.

Deze toepassing kun je natuurlijk ook gebruiken met bijvoorbeeld een bouillon-schuim op een hartig gerecht, hoe creatief je maar wilt zijn! Het enig waar je dus rekening mee moet houden:

Vloeistof, zonder stukjes, en een bindmiddel.

Veel succes met expreimenteren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Jazeker, je kan er bijvoorbeeld sausjes op basis van mayonaise of youghurt lekker mousse-ig op het bord spuiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, chocolademousse bijvoorbeeld!

http://kvzkookblog.blogspot.com/2009/06/chocolade-mousse-uit-de-slagroomspuit.html
bamibal
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Lekker!
paulus811
13 jaar geleden
dit is een leuke! ik heb zo'n ding dus weet nu al wat t toetje wordt aanstaand weekend. +
Zoals eerder gezegt kun je verschillende vloeistoffen.
Ik maak meestal espuma's in kiddes. (zachte Italiaanse schuim)

bijvoorbeeld
Anijs schuim.
Mango schuim.
Rodebietenschuim
kokosschuim.

Bros, Sponscake en nog veel meer.

Als je een halve liter kidde hebt zorg dan ook dat je een massa van een halve liter hebt.

Als je een magoschuim maakt pak dan. 1 dl mango coullis en 4 dl suikerwater (suikerwater: 1 op 1 dus 200gr water en 200gr suiker) kook het dan op met 2 gram agar agar voor minimaal 5 min. haal het dan van het vuur en voeg 4 gram gelantine toe. Doe het in een halve liter kidde en koel het terug, voor een schuim heb je altijd 1 patroon nodig anders is je espuma niet goed. voor bros gebruik je 2 patronen.

goed schudden voor gebruik...