Waarom doet men goudreinetten in een appeltaart en niet bijv. granny's? Is er onderzoek naar gedaan wat het lekkerst smaakt?

Hoe smaakt een appeltaart als je er andere appels in doet dan goudreinetten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
4.9K

Het beste antwoord

Over de hele wereld verdeeld zijn er wel meer dan 20.000 soorten appel. Niet alle appels zijn geschikt om in taart of cake te verwerken. Als de appels te veel sap afgeven en daardoor te hard krimpen, kan de cake bijv. inzakken.
Daarom worden vaak zure appels gebruikt in cake.
Daarom moet je ook een vaste appelsoort gebruiken in cake of taart. Zodat je nog structuur houdt waarin de appel nog te bijten is en het geen natte zompige taart wordt omdat het sap de deeglaag doordrenkt.
Tegenwoordig weet men dat door eerst een laagje custard op de deegbodem te strooien het sap van een saprijke appel niet zo snel doorlekt en gebruikt men ook wel eens andere soorten, die fris zuur zijn.
In Nederland waren er niet zoveel rassen als tegenwoordig ten tijde van het eerste bakken van appeltaart. In grootmoedersrecepten werd dan ook altijd goudrenet gebruikt en volgens traditie wordt dit nog steeds gedaan, omdat dit een zurige appel is en daardoor een frisse smaak geeft. Het is ook een perfecte moesappel
dus wordt ook zacht en sappig, maar in gebak blijft hij stevig van structuur.
Persoonlijk neem ik zelf graag de Lombard calville als hij weer verkrijgbaar is, omdat die ook een heerlijke handappel is en dat vind ik niet van de goudrenet.
Zelf gebruik ik vaak een mix van elstar en golden delicious
Lekker fris en niet te nattig. Door de appels een mix van bruine suiker en vanillesuiker geven een lekkere caramel achtige smaak en met nootjes/honing uit de Turkse winkel erdoor is ook erg lekker. Ik zet ook even de met deeg uitgelegde vorm 1 kwartiertje in de vriezer voor ik hem vul, dan blijft de bodem lekker stevig als ik ga bakken. Ik zet hem dan wel iets onder het midden v.d. oven. Zo wordt de bodem lekker knapperig en de bovenkant niet te bruin. Ik gebruik dus meerder soorten appel voor taart omdat ik van afwisseling houdt, maar dan moet je wel aanpassen aan de verschillende soorten. Dit hoeft bij goudrenetten niet.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het zal best wel te eten zijn, maar de Goudreinet is lekker stevig en een beetje zuur. Een zachte appel bakt snel tot moes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Granny smiths hebben heel veel sap in de appel, dat wil je niet allemaal eruit hebben als je een taart bakt.
In de regel worden goudrenetten gebruikt, omdat die 'uit de hand' niet zo lekker zijn. Ook moet je veelal suiker toevoegen om je taart lekker te krijgen.

Ik gebruik Jonagold in mijn taart. iets minder hard dan de goudrenet en je hoeft geen suiker toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goudreinet is juist een beetje zachte appel, zeker vergeleken bij een granny, dus bakt hij mooi gaar mee met het deeg van de appeltaart. Daarbij komt dat goudreinetten fris zuur/zoet zijn en de suiker goed opnemen. Ook combineert deze appel prima met rozijnen en gember, wat ook vaak in de appeltaart gebruikt wordt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik vind zelf appeltaart met goudreinet het lekkerst en je proeft het ook als er andere appels gebruikt worden. Dat is natuurlijk een persoonlijke smaak, maar ik kies dat dus bewust.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het recept en de gebruikte soort appels kunnen per land verschillen, zo is er een groot verschil tussen bijvoorbeeld Nederlandse appeltaart, Britse apple pie en Franse tarte aux pommes. en In Nederland zijn twee grondrecepten in omloop; een recept met zanddeeg en een, wat minder gebruikt, recept met cakebeslag. Bij deze laatste variant wordt het deeg niet gekneed, maar wordt het meel geroerd door van tevoren gemengde zachte boter, suiker en ei. De doorgaans gebruikte appels zijn goudreinetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van oudsher werden goudreinetten in appeltaart gebruikt, misschien ook omdat die appels lang te bewaren zijn?
Tegenwoordig zie ik bij veel appeltaartrecepten de Jonagold staan, maar dan mis ik toch een beetje zurigheid, dus als ik geen goudreinetten kan vinden, neem ik Jonagold en een flinke extra scheut citroensap en liefst ook wat citroenrasp ;-)
(Overigens is de Jonagold ontwikkeld in de jaren zestig, dus oudere recepten voor appeltaart zullen deze appel zeker niet gebruiken.)

Toegevoegd na 1 minuut:
Goudreinetten veranderen ook niet heel erg van smaak als je ze bakt, sommige andere appels worden ineens een stuk zoeter, dat kan ook een reden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt je appeltaart ook maken met elstar. ook doe ik na het invetten van de bakvorm geen bloem bestuiven maar
paneermeel, dan wordt de taart niet zo "nat"van het vocht
dat uit de appels komt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteraard is er onderzoek naar gedaan, door de jaren heen zijn er genoeg soorten appels gebruikt om te proberen wat nou lekker is.
Ik vindt de zure en harde granny's erg lekker in een appeltaart. Maar over het algemeen vinden de meeste mensen de zoete melige smaak van goudreinetten het lekkerste in een taart.