Met welk recept maak je thuis de lekkerste kaasstengels?

We hebben al wel recepten van internet uitgeprobeerd, maar of we doen iets verkeerd, of het zijn geen goede recepten.

Waar ik dus naar vraag is niet een link naar recepten voor kaasstengels, want ik kan die zelf ook googelen. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die zelf kaasstengels maken die goed lukken en welk recept ze daarvoor gebruiken.

We hebben trouwens een heteluchtoven en een kast vol met broodbakspullen en ingrediënten, dus het hoeft geen kant en klare broodmix ofzo te zijn. Zelfrijzend bakmeel, gist enz hebben we gewoon in huis.

Ben heel benieuwd naar de reacties, bij voorbaat dank in ieder geval!

Toegevoegd na 3 dagen:
Ik snap nu waar de discussie over bladerdeeg vandaan komt! De kaasstengel zoals bij onze bakker (konden jullie niet weten) lijken niet op de bladerdeegstengels. Ze zijn dan ook zeker niet knapperig, dus ik bedoelde juist niet de bladerdeegvariant. Maar goed, dat konden jullie natuurlijk ook niet weten. Ik vind het trouwens ook wel lekker om deze eens een keer uit te proberen, maar waar ik dus eigenlijk naar op zoek ben is een recept voor kaasstengel van een soort brooddeeg (zacht van binnen), wel met een korstje en daarop kaassnippers.

(PS. Evengoed bedankt voor jullie bladerdeegrecepten hoor, die ga ik sowieso ook proberen!)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
5.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, wel geprobeerd; ik vind het dan alleen net een soort sausijzenbroodje zonder worst. wat ik wil proberen is de kaasstengels zoals bij de bakker, die zijn volgens mij wel van brooddeeg gemaakt of niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ah vandaar, ik bedoelde juist niet de knapperige variant (zie uitbreiding vraag), maar dat was niet op te maken uit de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hier een recept gezet voor kaasstengels gemaakt van croissantdeeg,deze zijn zacht van binnen en licht knapperig van buiten.Het heeft ook niets met bladerdeeg te maken maar is een luchtig brooddeeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
had het al gezien, en gereageerd, bedankt!!

Het beste antwoord

Ik maak ze (en dat is vaak) met croissantdeeg uit zo'n blikje en die lijken echt op die van de bakker.
Hier mijn recept:

* 1 rol croissantdeeg uit de koeling (danone),
* 2 losgeklopte eierdooiers,
* 150 gram geraspte jonge (of wat je lekker vind) kaas,
* beetje bloem voor het werkvlak,
* eventueel maanzaadjes,sesamzaadjes,komijnzaadjes.

Verwarm eerst de oven voor op 200 graden C.
Bekleed de bakplaat met bakpapier.
Bestrooi je werkvlak lichtjes met bloem.

Haal het croissantdeeg uit de verpakking en vouw het een paar keer dubbel,rol het op je bebloemde werkvlak uit tot een lange lap van ca. 60 bij 28 cm.
Snij uit deze deeglap 14 repen van ca. 30 bij 4 cm.
Draai nu steeds 2 van de repen om elkaar heen zodat je spiralen krijgt,leg ze op de bakplaat en bestrijk ze licht met de losgeklopte eierdooiers.
Bestrooi ze flink met de geraspte kaas en/of de zaadjes.
Bak ze in het midden van de oven mooi lichtbruin in 15-18 minuutjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ hey, dat klinkt lekker. ik ken dat croissantjesdeeg wel, voordeel is ook dat het lekker makkelijk is want je hoeft zelf geen deeg te maken. ga het van het weekend gelijk eens proberen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze smaken bijna exact als die van de warme bakker,zacht van binnen en licht knapperig van buiten.Ben benieuwd wat je ervan vind!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom moet je het een paar keer dubbelvouwen en vervolgens weer uitrollen? Het zit toch al als een rol in de verpakking? Ik wil het graag eens proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zitten naden in het deeg,daar waar je de "croissantjes" los moet maken,daar kun je geen rechte repen uit snijden.Bovendien wordt het deeg luchtiger door het dubbel te vouwen en weer uit te rollen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou het is gelukt hoor, gisteren met de kinderen gedaan en ze zelf laten vlechten! alleen het uitrollen ging niet echt makkelijk, want het krom steeds weer in elkaar. we hadden nog een blikje croissantdeeg van de appie dus misschien is de echte danerolles beter. maar los daarvan smaakte het geweldig, ze willen volgende week gelijk weer; daarom: het beste antwoord komt van jou!

Andere antwoorden (2)

Ik bak ze vaak en iedereen vindt ze altijd heerlijk.
Ik koop daarvoor altijd een pakje bladerdeegplakjes uit de
diepvries.
Ik verwarm de oven voor op 180 graden C. ( hetelucht 160 graden C.) en ontdooi de plakjes intussen.
Dan bekleed ik de bakplaat met bakpapier en leg hier de plakjes op.
Ik besmeer de plakjes dan met geklutst ei (met een kwastje) en strooi er dan pittige geraspte kaas en (hoeft niet persé, is wel lekker) sesamzaadjes of komijn of maanzaad.
Vervolgens snijd ik de plakjes met een scherp mes voorzichtig in repen die ik tegen elkaar in draai vanaf de uiteinden, zodat ze een soort spiraal vormen. Je kunt ze echter ook gewoon recht houden hoor, maar snijd ze in elk gevaar niet te breed want ze zetten nog uit.
Bak ze af in de oven ca. 20 min.duurt het voor ze er goudbruin uitkomen. ;)
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt heerlijk! Ik ga het gelijk dit weekend proberen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn idee!
amc
13 jaar geleden
Als je ze tot een spiraal draait, moet je ze wel wat meer insmeren met ei waar het deeg droge kanten vertoont.
Als je ze recht laat is alleen de bovenkant genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe het op precies dezelfde manier (wel met roomboterbladerdeeg, dat is het allerlekkerst)+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Niet helemaal wat ik bedoelde maar ziet er wel lekker uit!
Het makkelijkste is kant-en-klaar bladerdeeg te gebruiken.
Daarnaast is het belangrijk snel te werken.

Haal het bevroren bladerdeeg uit de vriezer (10 plakjes). leg de plakjes uit, en strijk er 5 flink in met eigeel. bestrooi ze met parmezaanse kaas, zwarte peper, en een beetje zout (liefst grofkorrelig zeezout). De andere plakjes erop, en aanrollen met een deegroller. Goed stevig, zodat het eigeel-kaas laagje ertussen geperst wordt.
Nu met een vork flink veel gaatjes prikken, zodat het deeg in de oven niet teveel gaat rijzen. Snijd de plakjes in reepjes van max. 0.5 cm. dik. Nu kun je de reepjes nog insmeren met een beetje eigeel, bestrooien met een klein beetje parmezaan, en nog wat zwarte peper en zout.
Draai de reepjes als ze genoeg zijn ontdooit 3 à 4 slagen, tot spiraaltjes, en zet ze in een voorverwarmde oven van +/- 180 graden, hete lucht. zo'n 8 minuten moet genoeg zijn. Laat ze niet te bruin worden, dan wordt het zachte karakter vervangen door een bitter bijsmaakje.

Eet smakelijk!