Hoe krijg ik mijn friet die ik zelf maak goudbruin in plaats van donkerbruin, en toch gaar?

Ik maak graag zelf friet. Ik bak volgens het recept in mijn kookboek 4 minuten voor op 160 graden, vervolgens nog eens 4 minuten op 190 graden. Maar dan zijn de frieten donkerbruin. Ik heb van alles geprobeerd, maar de frieten zijn óf donkerbruin, óf niet gaar...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
8.4K

Het beste antwoord

Bij het bakken van friet is het belangrijk na het snijden de frieten een half uurtje in zout water te laten liggen, daarna afspoelen en afdrogen, zoals hierboven ook aangegeven.

Dan nu het belangrijkste: Het bruin worden van de friet is het gevolg van caramelisatie van de suikers. Dit gebeurt bij temperaturen boven de 140 graden. Het voorbakken doe je dus bij màximaal 140 graden, zo'n 6 minuten, totdat ze slap en glibberig zijn Afhankelijk van de dikte kan het voor dunne frietjes 4 minuten duren, voor dikke 8. Hierna laat je ze een half uur rusten. Omdat de frieten dan al gaar zijn, hoef je ze alleen nog 2 minuten krokant te bakken op 170-180 graden.

Oja: gebruik kruimige aardappels!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik bak ze de 2de keer altijd op 170-180 graden. Probeer dat eens. Wellicht worden ze dan niet zo donker. Ik heb er tenminste nooit last van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bak ook altijd zelf m'n friet en ik doe het zo:
aardappelen schillen en snijden en in een pan water met zout zetten voor een half uur. Daarna in een vergiet het zout van de aardappelen spoelen en frieten afdrogen.
Voorbakken op 125 graden, 10 minuten (portie voor 2 personen). Daarna afbakken op 180 graden gedurende 2 à 3 minuten en dan zijn ze heerlijk goudbruin.
Natuurlijk scheelt het ook of je olie vers is - hoe verser je olie hoe lichter de frieten.
Succes en smakelijk eten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat voor een frietpan heb je? Wij hadden altijd een goedkope princess van de marskramer. Daarbij hadden we hetzelfde probleem. Dat kwam doordat de temperatuur van het vet erg ver daalde na het toevoegen van de friet en het apparaat onvoldoende vermogen (ik dacht 600 of 800 watt) had om het snel weer op niveau te brengen. Inmiddels hebben we een sterkere frietpan gekocht (2000 watt), deze brengt de temperatuur snel weer op het goede niveau.

Of dit bij jou ook het probleem is kun je nakijken door direct na het laten zakken van de friet via de thermostaat te kijken hoe ver de temperatuur is gezakt.

Tegenwoordig doen we het volgende: eerst warmen we het vet 10 graden warmer op dan vereist. Als de friet er dan ingaat (we bakken altijd iets teveel in 1 keer anders moeten we 2 keer bakken) dan zakt de temperatuur zo’n 20 graden. Dit wordt snel weer verwarmd en dan bakken we gewoon de aangegeven tijd. Gaat eigenlijk altijd goed.

De friet wordt zo lekker goudgeel. Op het moment dat de friet bruiner wordt weten we dat het vet vervangen moet worden. Benieuwd of het zo gaat lukken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een magnetron hebt, eerst de gesneden frieten even in de magnetron. De tijdsduur hiervan ligt aan de hoeveelheid frieten natuurlijk, maar je kunt beginnen met 2 min, dan omschudden en nog es 2 min. enz.
De frieten moeten heel plakkerig aanvoelen, dan zijn ze klaar om gefrituurd te worden.
Voor een flinke portie (3 pers.) zou ik zeggen zo'n 6-10 min. in de magnetron (afhankelijk van het aantal watt).
Je laat ze hierna even staan en schudt ze nog es om.
Frituurvet niet hoger dan 175 graden. Dit blijkt beter voor je gezondheid (zie link onder).
Een voor een de stukken friet in het frituurmandje of -vet doen zodat ze niet teveel aan elkaar plakken. Bak niet teveel in 1x anders koelt het vet te snel af en bovendien heb je meer kans dat ze aan elkaar plakken.
Geeft ze zo'n 4 min. op 175 g. of totdat ze goudgelig van kleur zijn.

Heb je geen magnetron, dan hele dunne frietjes snijden. Even bakken op 175 g. ..... netje omhoog, maar pan niet openen (als je een friteuse hebt) .... 5 min. laten doorgaren en dan afbakken totdat ze goudkleurig zijn.

Succes!

http://medischcontact.artsennet.nl/blad/Tijdschriftartikel/Hoogervorst-wil-temperatuur-frietvet-niet-vastleggen.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of kleinere porties bakken. (Hiermee voorkom je dat het vet te snel afkoelt en daarna te langzaam weer op de juiste temperatuur komt) Of een sterkere (professionele) frietpan kopen die de afkoeling van het vet snel kan compenseren.