Hoe kan ik bananen sneller laten rijpen?

De bananen die ik net heb gekocht zijn nog te onrijp om te eten, ik wil ze sneller laten rijpen. Hoe kan ik dat doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
6.5K

Antwoorden (9)

in krant papier inpakken en in een warm kamer laten staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is 1 simpel antwoord: in een zo donker mogelijke kast leggen. En nee vandaag ga je ze nog niet kunnen eten:)

hier vaak zelfde probleem
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leg ze bij appels. Dan worden ze snel rijp. Of doe ze in een plastic zak bij een rijpe peer of mango.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet ze in een zak met kiwi's
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb eens horen zeggen heel ff in de frigo leggen, maar ik weet niet of dit klopt.

Ik weet wel hoe je bananen kan doen rijpen, wetenschappelijk gezien dan. Je zou ze een 'ethyleenshot' moeten geven. Ethyleen is het hormoon dat zorgt voor de afrijping. En een banaan is een vrucht waarbij een keer ethyleen toevoegen genoeg is.
Natuurlijk heeft niet iedereen een potje ethyleen staan thuis
Dus een goed idee is, om je banaan naast een andere rijpe banaan (of eventueel andere rijpe vrucht) te leggen. Zo doen ze elkaar rijpen! Want dat ethyleen is namelijk een gas.

Omgekeerd werkt het ook, als je iets NIET wil doen rijpen, leg het dan zeker niet naast andere rijpe vruchten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ander fruit op een schaal leggen, fruit geeft een stof af wat ander fruit sneller doet rijpen.

Toegevoegd na 1 minuut:
De beste keus om ze naast te leggen, zijn appels, daar zit veel van die zg. ethyleengas in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Groot fruit zoals bananen, appels , peren, mango, nectarines, perziken en zelfs avocado's, tomaten en komkommers hebben een soort hormoon, etheen genaamd, dat veel planten produceren om hun vruchten te laten rijpen.
Bananen en appels/peren doen dit in zo'n grote hoeveelheid dat ze- in een afgesloten zak- naburig fruit kan aanzetten tot snelle rijping. Rijpend groot fruit produceert nl. veel etheengas en dit zet ander fruit dus ook aan tot rijping. Daarom worden bijv. appels en bananen samen op een fruitschaal al heel snel bruin.
Er is nog een manier om een banaan snel te laten rijpen en dat is door ze een beetje te beschadigen door ze iets te kneuzen of aan te prikken. Rond de 'wond' gaat de vrucht dan etheen produceren wat een algehele snelle rijping opwekt, maar je hebt dan wel beschadigd fruit.
Omgekeerd moet je daarom ook altijd rottend fruit snel verwijderen voordat ze het andere fruit aanzetten tot snelle rijping.
Een derde manier om groen en keihard fruit sneller te laten rijpen is door het in de zon te leggen. Bij hoge temperaturen verlopen biologische processen nl. ook sneller. Leg ook nooit bananen in de koelkast want ze worden dan zwart.
amc
13 jaar geleden
Doe de bananen in een pot of blik met rijst dan is het zo gepiept.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk door de banaan enkele seconden in de micro-oven te leggen en ze nadien te laten afkoelen.