Kun je een vacuum verpakt beenhammetje in heet of zacht pruttelend water gaar krijgen?

Ik schat dat ie ca. 250-300 gram is. Ik wil hem dus in de vacuumverpakking in heet water laten garen. Kan dat? En hoeveel tijd moet ik dan ongeveer aanhouden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
37K

Het beste antwoord

Bij Great British Menu kookten alle chefs met behulp van een waterbad. Vlees of groenten vacuum verpakken en
dan in een waterbad op lage temperatuur voor perfecte garing. Als er een baksmaak aan moet komen, dan wordt het vlees nog kort gebakken of gegrild. een vernieuwing die door vele chefs wordt aangenomen en omarmt.
Het is een beetje gangbaar geworden.
In frankrijk zijn ze ermee begonnen bij de bereiding van Fois gras. Door het garen op lage temperatuur (<100 gr.C)
in een gesloten verpakking, treedt er minder vetafzetting op. Het gevolg is ; minder verlies en een betere kwaliteit.
Later is men het gaan toepassen op vlees, vis en groenten. Smaken, vitaminen en mineralen blijven zo beter in het product behouden en het wordt beter houdbaar doordat het luchtdicht is verpakt.
Er is echter één maar en dat is het feit dat er bacteriën bestaan die graag in het luchtledige leven zoals de anaerobe bacteriën en laten dat nu de gevaarlijkste zijn. De clostoridium is er zo een. Deze is de veroorzaker van botulisme, tetanus, voedselvergiftiging. Bacteriën houden van een warme en vochtige omgeving en zij voelen zich goed bij een temperatuur van 40 graden. Stel dat er 10 bacteriën in een zak zitten, na 20 min. zijn het er 20,na 40 min.40 enz. Ze vermeerderen zich dus altijd. Je moet dus zorgen dat het water goed warm is, want beneden 70 graden is het gevaarlijk.Daarboven is geen probleem.
In ong. 50 min. is hij zo gaar en heerlijk mals. Je hebt alleen kans dat hij pittiger zal smaken als hij al gekruid is.
Als je nl. vacumeert om in waterbad te garen doe je er zelf al minder kruiden op dan wanneer je hem gaat bakken.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan inderdaad! Omdat je zoals het laatste antwoord al zegt de gaarheid niet kan controleren had ik hem er alleen te lang ingedaan, bijna 2,5 uur :-/ Hierdoor viel hij letterlijk haast uit elkaar, maar het was een honing/mosterd beenhammetje en ondanks dat hij overgaar was smaakte het vlees toch heerlijk sappig en gekruid. Was echt lekker en voor herhaling vatbaar, alleen dan wat minder lang in het waterbad ;-) Dank je voor de waardevolle info!

Andere antwoorden (5)

Ik zou dat niet doen.
Ik zou hem uit de verpakking halen en dan in zilverfolie draaien en hem in de oven gaar maken.
Je kunt met een thermometer kijken of hij gaar is
als hij in het midden 68 graden is is hij gaar en dan blijven de eiwitten heel zodat hij sappig blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht juist dat in de verpakking meer vleessappen en smaak behouden werden. Ik heb het nog nooit gemaakt hoor, vandaar mijn vraag ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je hem echt lekker wilt klaarmaken dan moet je hem instrooien met peper en zout en honing en een beetje mosterd.
Je legt hem in een schaal en zet hem in de oven zonder folie oid.Als hij een tijdje in de oven staat doe je een half kopje water in de schaal erbij en na 10 minuutjes sop je in de schaal en doet dat met een kwast over de beenham.
Zo krijg je een lekker korstje en is je beenham verrukelijk.
Met de thermometer in de gaten houden of hij gaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Mocht je geen oven hebben dan kun je plakken snijden en die gaar bakken in een koekenpan.
Heb je wel een oven, dan kan hij in een braadslee gebakken/gegaard worden. Het zilverfolie wat hierboven aangegeven wordt, dient om het sap in het vlees te behouden. Een knapperige buitenkant is wel heel lekker, dus je kan op het laatst de folie verwijderen en nog een paar minuten laten garen voor het korstje

Toegevoegd na 2 uur:
toegevoegd vanwege die minnen:
ja het kan in een verpakking maar het is niet zo lekker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraag was of het kàn; een beenhammetje in zijn verpakking garen... en ja, dat kan! Er zijn inderdaad culinair aantrekkelijkere methoden, maar de beenham garen in de vacuum verpakking is de makkelijkste manier.

Gewoon een pannetje water opzetten, en onder het kookpunt houden, net als bij rookworst. De deksel erop, en 20 minuten wachten tot hij gaar is.

Overigens kun je hem ook gewoon in de vaatwasser leggen, als je die hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hoor kan heel goed de tijd die je nodig hebt is afhankelijk van de dikte van de ham 15 minuten per cm
ook in het vacuum blijft de smaak goed behouden
het water niet heter dan 80 graden dus niet pruttelen
succes en eet smakelijk
ps in het vacuum heb je minder gewicht en smaakverlies
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou de ham op lage temperatuur kunnen garen terwijl hij vacuum is verpakt.
Je hebt alleen geen grip op de gaarheid want om dat te testen moet de verpakking open.
Als je het wilt proberen stel ik voor: Zeker 8 a 9 uur op 80 graden dan ben je een heel eind. Je hebt dan nog niets kunnen doen met kruiderij of zout en dat is wel jammer.
Veel heter als 80 a 85 graden kan niet want dan smelt het plastic van de verpakking.