Kik maar eens op de bovenste link voor (nagemaakte) authentieke goudse stroopwafels!
http://bp1.blogger.com/_XiSnAfF0KVs/Ru0oVTwtzrI/AAAAAAAABQc/oZ31Jq5sG44/s1600-h/Recept+stroopwafels.jpg

en nog maar eentje voor het geval dat ;)

Ingredienten voor de wafels:

•500 gram bloem
•250 gram gesmolten boter
•150 gram witte basterdsuiker
•50 gram gist
•een beetje lauwe melk
•een ei
Ingredienten voor de vulling:

•500 gram stroop
•300 gram donkere basterdsuiker
•75 gram boter
•een theelepel kaneelpoeder

Het geheim van de stroopwafel valt uiteen in twee delen. De ene helft van het geheim is, dat je de wafels alleen warm kunt verwerken. Anders breken ze. De andere helft is dat er boter en suiker door de stroop moet worden gewerkt, waardoor deze nog stijver en nog kleveriger wordt. Ook de bereiding bestaat uit twee delen: het bakken van de wafels en het maken van de vulling.

•Maak van de wafelingredienten een beslag. Laat u daarbij niet misleiden door het woord "Beslag", want het wordt een vrij stevige massa die u met de handen door elkaar zult moeten kneden. Laat het deeg drie kwartier rijzen, liefst op een vochtig-warme plek. Kneed het dan opnieuw en verdeel vervolgens het deeg in balletjes ter grootte van een stevige knikker.
•Maak vervolgens de vulling klaar. Verwarm de stroop en meng de andere ingredienten er door. Leg dan een balletje deeg in een wafelijzer en bak het aan beide kanten gaar. Licht met een mes de wafel uit het ijzer en snijdt de wafel open wanneer die nog warm is. Wacht u te lang dan zal de wafel breken.
•Besmeer de ene wafelhelft met de vulling en druk de andere helft er op. Om te voorkomen, dat u niet snel genoeg bent om de wafels open te snijden, kunt u het bakken en opensnijden het beste met zijn tweeen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn meerdere recepten voor stroopwafels, en hier zijn de 2 lekkerste! Welke vind U het lekkerste?

Recept 1
Ingredienten wafels (12 stuks):

•300g rietsuiker
•450g boter
•3 eieren
•3 el melk
•600g bloem
•kaneel
•zout
Ingredienten stroop:

•600g rietsuiker
•300g boter
De Bereiding

Meng de suiker met de eieren, melk , bloem, kaneel, zout en in stukjes gesneden boter. Vorm hiervon 12 kleine balletjes. Verwarm het wafelijzer voor. Druk een deegbal in het ijzer. Bak de wafel in ca. 30 seconden. Snij de wafel doormidden in 2 dunne wafels en bestrijk beide zijden met de stroop en boter.

Recept 2
•500 gram bloem
•250 gram gesmolten boter
•150 gram witte basterdsuiker
•50 gram gist
•een beetje lauwe melk
•een ei
Ingrediënten voor de vulling:

•500 gram stroop
•300 gram donkere basterdsuiker
•75 gram boter
•een theelepel kaneelpoeder
De Bereiding

Als je de wafels gebakken hebt, moet je ze gelijk doormidden snijden, anders breken ze. Verder moet je door de stroop basterdsuiker en boter doen om de stroop stijf te maken. Het beslag dat je maakt, wordt erg dik en moet je kneden. Dan moet je het deeg drie kwartier laten rijzen. Daarna kun je balletjes deeg maken en tussen het wafelijzer doen. Je moet ze ongeveer 1 minuut in het wafelijzer doen en de stroop warm maken. Als de stroopwafel klaar is, snijd je hem open en doe je de stroop ertussen.

Smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak een deeg van;
500 gr. bloem,
250 gr. gesmolten boter,
150 gr. witte basterdsuiker,
50 gr. gist,
wat lauwe melk
1 ei.

Dit wordt een stevig deeg dat je met de handen zult moeten kneden om het soepel te maken.
Doe het in een kom, dek het af en laat het 3 kwartier rijzen op een warme , tochtvrije plaats.
Maak er vervolgens kleine balletjes van.

Doe nu 5oo gr. rietsuikerstroop en doe het in een pannetje.
verwarm het en doe er 300 gr. donkerbruine basterdsuiker, 75 gr. boter en een theel. kaneel doorheen.

Maak het wafelijzer heet en leg hier een deegballetje in, klap het ijzer dicht en bak nu een wafel bruin en gaar.
Til met de punt van een mes de wafel eruit en snijd de wafel open terwijl hij nog warm is! Dit is heel belangrijk, ze zijn nl. alleen warm bewerkbaar. Hij breekt anders.
Besmeer nu een helft met de stroopvulling en druk de andere helft er bovenop.
amc