Wie heeft een lekker recept van gestoomde vis?

HEB AL EEN RECEPT,MAAR WORDT EENTONIG.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken

Het beste antwoord

Gestoomde vis met gembersaus

Ingrediënten
stuk gemberwortel (ca. 4 cm)
½ rood pepertje
1 bosuitje
4 takjes koriander
200 gram visfilet, bijv. tilapia
1 eetlepel olie
2 eetlepels sojasaus
2 theelepels suiker
citroensap

Bereiding

1. Schil het stuk gemberwortel, snijd de helft in dunne plakjes en rasp de andere helft fijn.
2. Verwijder van het pepertje de pitjes en snijd het pepertje fijn.
3. Maak het bosuitje schoon en snijd hen in smalle ringen.
4. Was de koriander en snijd de blaadjes klein.
5. Breng in een (stoom)pan water aan de kook. Leg in een stoommandje de plakjes gember en daarop de stukken vis.
6. Stoom de vis met een deksel erop in 10 minuten gaar.
7. Fruit de geraspte gember in de hete olie tot dit gaat geuren.
8. Voeg de peper, de ringetjes bosui, de sojasaus en de suiker toe en warm dit goed door. Maak de saus op smaak met wat citroensap.
9. Neem de vis uit de stoompan en schep de saus erop.
10. Strooi de koriander er over.

Menusuggestie
Lekker met peultjes met mais en gebakken rijst.

Allergie info:
Voor het gebruik van ketjap raadpleeg uw merkartikelenlijst of kijk op het etiket.

Voedingswaarde incl. groente en 3 grote lepels gebakken rijst:
590 kcal/2480 kJ, 38 g eiwit, 13 g vet, 3 g verz vet,
80 g koolhydraten, 6 g vezel, 160 g groente
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Ik heb weer een nieuw woord geleerd: "stoommandje"!

Andere antwoorden (4)

Mijn persoonlijke voorkeur voor het bereiden van vis gaat uit naar de oven en bakken, maar onderstaand recept heb ik eens geprobeerd en was zeker de moeite waard.

ingrediënten:

2 stukken zeeduivelfilet van ca. 125 g
3 eetlepels sesamolie
4 stengels paksoi
3 eetlepels sinaasappelsap
geraspte schil van 1 sinaasappel
1 theelepel sambal oelek, naar keuze en naar smaak
2 eetlepels Japanse sojasaus
1 eetlepel geroosterde sesamzaadjes

Wrijf de zeeduivelfilets in met zout en peper en ½ eetlepel sesamolie. Snijd de bladeren van de paksoi. Snijd de stengels in dunne plakjes en verdeel ze over de bodem van een (bamboe) stoommandje. Leg 2 bladeren overlappend naast elkaar en verpak er 1 stuk zeeduivel in. Verpak de andere zeeduivelfilet op dezelfde manier.

Leg de pakketjes in het stoommandje. Breng in wok of stoompan ruim water aan de kook. Zet in de wok het stoommandje op een rekje boven het water of hang het stoommandje in de pan. Dek de wok of pan af en stoom de vis in ca. 10 minuten gaar.

Klop in een kom een dressing van de rest van de sesamolie, 3 eetlepels sinaasappelsap, de sinaasappelschil, sambal, sojasaus en sesamzaadjes. Schenk de dressing in twee kleine kommetjes (of eierdopjes). Schep de plakjes paksoi op twee borden en leg de pakketjes erop. Zet een kommetje met dressing ernaast. Lekker met pandan- of basmatirijst.

Je kunt zeeduivel ook vervangen door kabeljauw, zeewolf of schelvis.

bevat per portie:
320 kcal
24 g eiwit
21 g vet
9 g koolhydraten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie toegevoegde link voor het recept:
gestoomde-kabeljauw-muntsalsa
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
e schotels variëren van een eenvoudige maaltijd van vis en rijst … of een kom van puto (de zoete gestoomde muffins van de rijstbloem)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thaise vis: kabeljauw in curry: Maak een marinade van rode curry pasta ( 2 a 3 eetlepels voor ongeveer 4 pers.), kokosmelk (250ml), en een ei om het wat te binden. Leg de vis in zijn geheel in een ovenschaal en giet daar de marinade overheen. Doe er een hand gesneden verse koriander, een hand gesneden verse munt en een hand gesneden thaise of gewonen basilicum overheen en schep dat door de vis met marinade. Als laatste strooi je er een gesneden rode pepertje overheen (naar smaak al of niet met zaadjes) en 3 citroenblaadjes.
Dit alles afgedekt met folie 20 tot 30 min. in de oven. Rijst erbij serveren. Heerlijk!!