Wat is de lekkerste bereiding voor kabeljauw?

In mijn jeugd aten we kabeljauw gepocheerd met botersaus en kappertjes elke vrijdag .

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
2K

Het beste antwoord

Wat mij betreft in blokjes snijden en kruiden met viskruiden. Vervolgens in een beslag van meel, water en kruiden halen en in de hete olie bakken. De visboer verkoopt dat als kibbeling, maar soms niet door kabeljauw te gebruiken (schande) of door bevroren kabeljouw te nemen. Verse kabaljauw is echter nog altijd het lekkerst.

Wat ook heel lekker is en wat gezonder: Ceviche. Daar kan je zeebaars (iets steviger) voor nemen, maar ook verse kabeljauw. In dit gerecht bak/ kook je de vis niet, maar "gaart" deze in het citroenzuur. Echt rauw is het niet, het vlees wordt ook wittig.

Ingrediënten:
500 gr rauwe vis met vast vlees
2 kleine uien
4 sappige verse tomaten
4 verse groene chilipepers (doormidden snijden en zaadlijsten verwijderen. Rest in hele kleine stukjes.
Enkele teentjes knoflook
8 verse limoentjes
Een handvol verse (!) koriander
1 koffielepel olijfolie
Zout naar smaak
Zwarte peper naar smaak

Bereiding:
Hak de uien, knoflook, tomaten, chillies en koriander fijn
Pers de limoentjes uit en voeg ze aan de groenten toe
Snijd de vis in kleine blokjes, bestrooi die met peper en zout en voeg ze eveneens toe

Laat de vis een dag marineren in de koelkast. Af en toe doorroeren.

Meng er alvorens het gerecht (ijskoud) op te dienen de olijfolie door

Eventueel kan je ketchup en worcestershiresauce toevoegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Cocktail van Kabeljauw

Bereiding:

Kook het ei in 10 minuten hard. Pocheer de kabeljauw 10 minuten in gezouten water. Laat hem dan afkoelen in het vocht. Laat de vis uitlekken. Pel de tomaten, haal er de pitjes uit en snij ze in kleine blokjes.
Snij de vis ook in kleine blokjes. Voeg deze in een kom bij de tomaat, geef er wat olie over, wat zout en peper en wat citroensap en laat dit 2 uur marineren in de koelkast.
Snij de olijven, behalve twee, in kwarten.
Voeg bij de mayonaise de cognac, wat worcestersaus en tabasco en bind met deze mayonaise het mengsel van vis en tomaat. Voeg de olijven toe en roer voorzichtig dooreen.
Deponeer een blaadje sla in elke coupe. Geef hier wat van het mengsel over.
Garneer met een schijf hardgekookt ei, enkele kappertjes en een halve gevulde olijf. Geef er geroosterd brood en boter bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn favoriet is Bakkeljauw, een surinaamse delicatesse!

ps: Dit is gedroogde kabbeljauw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mijzelf betreft, uit de oven. Hieronder mijn favoriete recept:

Ingrediënten (4 personen)

800g kabeljauwfilet
2 dl witte droge wijn
1 ui
1 groene paprika
1 rode paprika
70 g tomatenpuree
8 aardappelen, in plakjes, licht voorgekookt
1 teentje knoflook
1 cl olijfolie
2 eetlepels citroensap
1/2 dl water
100 g geraspte kaas
5 g suiker
1 takje tijm
Peper en zout

De kabeljauwfilet spoelen, droogdeppen en in dobbelsteentjes snijden. De blokjes besprenkelen met citroensap. De ui en het knoflookteentje pellen. De ui in ringen snijden en de knoflook hakken. De aardappelen schillen en in plakjes van 3 mm dik snijden en heel even voorkoken. De paprika's in reepjes snijden.

Een vuurvaste schaal instrijken met boter en op de bodem uiringen en knoflook schikken. Daarbovenop komen de plakjes aardappel, vervolgens de visblokjes en de paprikareepjes. Tussen elke laag wat peper en zout en gemalen kaas strooien.

In een kommetje een mengsel maken van de tomatenpuree, de olijfolie, peper, zout, het verkruimelde tijmtakje, de kristalsuiker en het water. Dit mengsel over de visschotel gieten en afwerken met de rest van de gemalen kaas. Voorzichtig de witte wijn langs de rand in de schaal gieten. Bovenop de bereiding nog enkele visblokjes schikken en afdekken met aluminiumfolie.

De schaal in een voorverwarmde oven van 200 graden plaatsen. Na 30 minuten de folie weghalen en 15 minuten verder laten gratineren. Serveren in de ovenschaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ingewikkeld allemaal !! Gewoon lekker met een beetje slagroom of creme fraiche en wat (verse) kruiden een paar minuutjes in de magnetron en smullen maar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn favoriete kabeljauwrecept is simpel, supergezond (vetarm) en lekker!
De moten kabeljauw op een stuk aluminiumfolie leggen (één stuk folie voor één stik kabeljauw).
Kruiden met peper,zout en verse peterselie,
Handje soepgroenten op elke moot leggen
Schijfje citroen bovenop de soepgroenten
Het folie dichtvouwen, zodat het eruit ziet als een feestelijk pakketje
De pakketjes in een voorverwarmde (220 graden) oven plaatsen.
Dit pakketje is binnen een half klaar, maar kan ook gerust iets langer in de oven blijven liggen (oven wel iets lager draaien na een half uur)
Ondertussen kun je de rest van het eten klaarmaken. Als al het eten klaar is kun je de kabeljauwpakketjes op het bord leggen. Ziet eruit als een cadeautje.
Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn lekkerste recept voor 4 personen.

Ingrediënten:

1 ui,
200 gr. prei,
200 gr. bleekselderij,
400 gr. winterwortel,
2 eetl. gehakte bladselderij,
2 eetl. gehakte peterselie,
1 dl. droge witte wijn,
1 visbouillontablet,
peper uit de molen,
4 eetl. boter(vloeibaar)
1 eetl. citroenrasp
1 kilo kabeljauwfilet,
zout,

Bereiding:

Pel de ui en snijd hem in stukken. Maak de prei, bleekselderij en wortel schoon en snijd ze in stukken.
Maak in een grote pan een bedje van ui, prei, bleekselderij, wortel, selderijblad en peterselie. Schenk de wijn erover. Verkruimel het bouillontablet erboven. Maal wat peper erboven. Breng het aan de kook en laat het ca. 5 minuten koken.
Roer intussen de helft van de boter en de citroenrasp door elkaar. Leg de kabeljauw op het groentebedje. Verdeel de citroenboter over de vis. Breng met het deksel op de pan aan de kook. Kook in ca. 10 minuten op laag vuur gaar.
Schep de vis op een schaal. Dek af met aluminiumfolie.
Doe de groenten met de helft van het vocht in de keukenmachine. Pureer de groenten. Roer de rest van de boter erdoor. Breng op smaak met zout en peper.
Schep de puree op een schaal. Leg de vis erop.
Lekker met gekookte aardappelen.

Smakelijk eten !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor jou heb ik een heleboel recepten met kabeljauw.

Toegevoegd op 06-06-2009 13:50:10
..en mijn persoonlijke voorkeur:
gestoomde kabeljauw - muntsalsa.