Tiramisu recept.

Wie heeft nu HET recept voor een heerlijke zelfgemaakte tiramisu?
En voor hoeveel personen is het recept?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
3.2K

Het beste antwoord

Ingrediënten
500 ml sterke koffie
100 g suiker
18 lange vingers
1 klein glaasje Amaretto
3 eieren
50 g suiker
250 g mascarpone
3 eetlepels cacao
Bereiden
Giet de lauwe koffie in een ruime kom. Roer er de suiker goed door. Dompel de koekjes in de koffie en leg ze onderin 6 glazen (3 lange vingers per glas). Druk de lange vingers met je vingertoppen aan tot een gelijkmatige laag en giet er de Amaretto over zodat ze goed doorweekt raken. Zet de glazen in de koelkast. Splits de eieren en doe de dooiers en witten in twee aparte kommen. Klop de dooiers met de helft van de suiker tot het mengsel net lichtgeel is. Klop er dan krachtig de mascarpone door tot het mengsel volkomen glad is. Klop de eiwitten tot zachte pieken. Voeg de overgebleven suiker toe en klop de witten dan tot stijve pieken. Spatel het eiwit losjes door het mascarponemengsel. Vul de glazen op met het mascarponemengsel en zet de glazen dan minstens 2 uur in de koelkast. Bestrooi de tiramisu vlak voor het serveren met cacao.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Tiramisu Recept
Na een paar tiramisu recepten uitgeprobeerd te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat in het ideale tiramisu recept de juiste verhouding eiwit - eigeel 2 op 4 is. Dit zorgt voor de beste structuur.

De ingrediënten:
4 eigeel (uit 4 eieren)
2 eiwit (je houdt dus twee eiwit over van de 4 gebruikte eieren.)
100 gram suiker (ik gebruik altijd poedersuiker)
500 gram mascarpone
1 zakje vanillesuiker van 8 gram (kun je ook weglaten)
cacao
1 pak langevingers
400 ml koffie
4 eetlepels Amaretto (dit is de beste likeur voor tiramisu)

door: De Generaal

"Ik houd van machtige gerechten."
klik hier voor alle recepten van deze chef
Bereidingswijze:
Zet eerst twee kopjes (samen 400 ml) hele sterke koffie. Zorg ervoor dat deze redelijk snel afkoelt.

Scheid de eierdooiers en het eiwit. Klop 4 eierdooiers met de (poeder) suiker tot een mooie gladde gele creme onstaat. Klop de twee eiwitten (gooi de andere twee weg) op tot een witte schuim (dit doe ik altijd in een keukenmachine, het schijnt met de hand nogal lang te duren). Meng door het eiwitschuim de mascarpone en eventueel de vanillesuiker. Meng hier ook het eigeel mengsel doorheen.

Voeg nu aan de afgekoelde (zodat de alcohol niet meteen verdampt) koffie de amaretto toe. Leg de langevingers op een bord en giet hierover heen het koffie mengsel.

Transporteer de nu natte en breekbare langevingers naar de schaal en leg ze op de bodem. Laat wat ruimte, ter grote van een langevinger, tussen de langevingers over. Vul de gaten tussen de langevingers op met het mascarpone mengsel. Leg over de laag die je nu hebt gekregen een tweede laag langevingers en vul de gaten opnieuw op met het mascarpone mengsel. Ga hier mee door tot je langevingers op zijn, maar houd er rekening mee dat je genoeg mascarpone mengsel overhoudt voor de bovenste laag die alleen uit mascarpone mengsel bestaat.

Zet de tiramisu nu zeker 8 uur in de koelkast om een beetje stijf te worden en de smaken goed in te laten trekken.

Vlak voor het opdienen strooi je pas de cacao poeder over de tiramisu heen (doe je dit eerder dan wordt de cacao vochtig en klef).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb vanavond citroen tiramisu gegeten. Heerlijk fris.
Sla 1/4 slaagroom bijna stijf met 1 lepel suiker en een lepel limoncello. Neem een kuipje mascarpone van 250 gr en mix dit met een mixer. Voeg hier 1/3 potje engelse lemon curd aan toe. Meng met een spatel de slagroom door de gemixte mascarpone. Proef op smaak. Als je wilt kun je een beetje citroensap toevoegen om de citroensmaak te versterken. Leg lange vingers of amaretti koekjes in limoncello en laat een beetje intrekken. Neem individuele dessert schaaltjes of glaasjes en maak laagjes koekjes en mascarpone mengsel. Snijd met een scherp mesje flinterdunne schijfjes citroen en garneer de dessertjes hier mee.
Eet ze!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet een snelle en eenvoudige tiramisu (niet de originele manier maar wel erg lekker):
Maak een diepe (oven) schaal op met lange vingers en giet hier een grote kop sterke koffie overheen. Meng 500 gram mascarpone met een pot boerenjongens en schep dit over de lange vingers. Verdeel rijkelijk cacao over het gladgesreken geheel en laat dit 2 uur minimaal in de koelkast staan.
Als je niet van boerenjongens houdt kan het ook met een beetje amaretto door de koffie..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt een Tiramisu recept voor 6 personen vinden op
http://www.koffiebean.nl/tiramisu-a-107.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit recept is van Jamie Oliver. Ik heb het pas gemaakt en vond het erg lekker.

Voor 4 personen:
15 lange vingers
285 ml goede sterke koffie, vers gezet
4 eetlepels fijne kristalsuiker
500 g mascarpone
2 vanillestokjes
140 ml "vin santo" of zoete sherry
geraspte schil en sap van 1 sinaasappel
100 g van de allerbeste kwaliteit pure chocolade (cacaogehalte 70%)

Neem een matig diepe kom met een doorsnede van 20 tot 25 cm en leg er de lange vingers in: gestapeld in laagjes.
Zoet de koffie met 2 eetlepels van de suiker.
Giet de koffie over de lange vingers en zorg dat de bovenste laag helemaal onder staat en de lange vingers de koffie absorberen.
Doe terwijl de koekjes staan te wellen de mascarpone in een kom en klop de rest van de suiker erdoor.
Snijd de vanillestokjes in de lengte open en schraap de zaadjes in de kom met de mascarpone.
(de stokjes kun je bewaren om er vanillesuiker mee te maken: doe suiker in een bokaal en zet er de vanillestokjes in)
Ga door met kloppen en sprenkel gaandeweg de vin santo of sherry erbij.
Het mascarponemengsel moet een vloeibare, glanzende consistentie krijgen.
Als het nog te dik is, kun je er een klein beetje van het sinaasappelsap bij doen voordat je de rest van het sap over de lange vingers heen knijpt.
Smeer het mascarponemengsel over de lange vingers en rasp of schaaf de chocola erover.
Strooi er een klein beetje fijngeraspte sinaasappelschil over en zet de schaal in de koelkast tot je de tiramisu opdient
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het originele recept vind je hier;

http://www.okokorecepten.nl/recept/toetjes/tiramisu/tiramisu-de-enige-echte

Ik maak een heel lekkere Tiramisu op mijn manier en wel;

Zet ong. 1 dl. sterke koffie, voeg hieraan een flinke scheut likeur toe ( Tia Maria, Amaretto, Grappa of sherry kan ook)
Beleg een vorm met lange vingers,( 200 gr.) de gesuikerde kant van buiten, verdeel daar het koffiemengsel overheen.
Doe 500 gr. Mascarpone in een ruime kom en mix hier 2 el. fijne kristalsuiker doorheen en 8 el. yoghurt.
Bestrijk de laag biscuits ermee tot ze er mee bedekt zijn.
Druk het mengsel goed aan en schep er 75 gr, geraspte-
of in krullen geschaafde chocolade over. Je kunt ook vlokken nemen, maar ik vind de echte chocolade persoonlijk lekkerder en daarom neem ik ook geen cacaopoeder.
Goed verdelen en aandrukken.
Ik zet hem dan 15 min. in de diepvries, maar je kunt hem natuurlijk ook in de koelkast laten opstijven.

Zelf vind ik de yoghurt lekker fris, maar je kunt natuurlijk ook geklopte slagroom erdoor spatelen.( niet roeren)

De hoeveelheid mascarpone is voldoende voor een flinke vorm, vierkant of rond en zelfs een bakblik,
Het aantal personen kan je dan zelf bepalen, een grote of kleine schep in een schaaltje of bordje serveren.
amc