Wanneer zijn eiwitten stijf geklopt of droog geklopt?

En wanneer is slagroom stijf geklopt of half stijf?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
7.1K

Het beste antwoord

Als je eiwit klopt, zul je zien dat het eerst minder doorzichtig wordt. Stug doorkloppen en dan wordt het echt wit, en ontstaan er pieken in het eiwit. Je kunt de schal waarin je klopt dan ook ondersteboven houden zonder dat de boel eruitvalt (eerst voorzichtig proberen is aan te raden).
Dan moet je stoppen met kloppen, anders scheidt de boel zich in water met vlokken.

Slagroom kloppen: altijd zorgen dat de room koud is (en de kom waarin je klopt, liefst ook). Stijfgeklopte room vormt pieken als je de garde omhoog haalt. Dan niet doorgaan met kloppen, want dan wordt het boter!
Half stijfgeklopte slagroom is alle room die wel een beetje geklopt is, maar nog niet zover is dat ie pieken vormt. Prima voor in koffie en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar, met dat eiwit, is het dan nou stijf of droog? :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken alleen stijfgeklopt eiwit, misschien dat drooggeklopt een regionale term daarvoor is (omdat je moet zorgen dat er geen fliedertje eigeel bij komt, dan krijg je het niet meer stijfgeklopt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Hippo! Nog een aanvulling: halfstijf geklopte slagroom wordt ook wel "lobbig" genoemd. Ik noem het dan "yoghurt-dikte". Verder heb ik ook nog niet eerder van "droog geklopt" eiwit gehoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die term zocht ik!! Lobbig! Ik kon er niet opkomen, en ik werd 's nachts nog wakker met in m'n kop 'halfgeklopte room heet...'
Dank, je bespaart me nog een nacht half wakkerliggen ;p

Andere antwoorden (2)

Zoals grootmoeder altijd zei: Als je de bak op ze kop kan houden zonder dat het eruit valt is die goed..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
slagroom die niet stijf geklopt is noemt men lobbig.
als slagroom stijf begint te worden,zie je sporen rond de kloppers, en de slagroom blijft aan de kloppers hangen.
slagroom altijd koud opkloppen.tenminste 24 uur in de koelkast.bij warm weer in een koele ruimte, anders sla je warme lucht mee,en dan krijg je ineens vocht en vet.schift.
schuim opkloppen in een vetvrije kom.fase 1,=snelheid 1.
als het goed begint te schuimen,1\derde van de poedersuiker toevoegen.fase 2= snelheid 2,het schuim wordt dikker opaal.de tweede portie suiker toevoegen.
naar fase 3 hoogste snelheid,3e portie suiker toevoegen,en je krijgt een stevig glimmend parelmoer schuim.