Ik ga voor het eerst gevulde kalkoen maken. Iemand tips?

En wat is lekker om hierbij te serveren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is er nog een stel over? ;) haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stel is stoel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:) meer zielen meer vreugd !!

Het beste antwoord

Bereidingswijze voor Gevulde kalkoenVulling maken:
Maal het brood in de keukenmachine tot kruim. Vel van braadworsten verwijderen. Braad het gehakt in een koekenpan rul met ui, bleekselderij en appel. Laat het gehaktmengsel afkoelen. Meng de fijngesneden of gedroogde salie door het afgekoelde gehakt. Ei en broodkruim toevoegen en kneed het geheel tot een stevige massa.

Vullen en braden:
Dep de kalkoen aan binnen- en buitenkant droog met keukenpapier. Stop het merendeel van de vulling in de kalkoen (niet te vol, want de vulling zet tijdens het bakken nog wat uit). Maak eventueel met de hand het vel langs de nek voorzichtig los, zonder het te beschadigen. Schuif ook wat vulling tussen vel en vlees.

Vouw het vel rond het gat en steek het vast met een cocktailprikker. Verpak de gevulde kalkoen in aluminiumfolie of een plastic zak en bewaar hem tot gebruik op een schaal onder in de koelkast. Neem de kalkoen bijtijds uit de koelkast om op kamertemperatuur te komen, dit duurt minstens 1 uur.

Meng zout en peper en wrijf de kalkoen hiermee rondom in. Verwarm de oven voor op 200 °C. Smelt de boter en roer de olie erdoor. Schenk een deel ervan in de braadslede en leg de kalkoen er op de borst in. Schenk de rest van de boter erover en smeer die met de hand over de kalkoen, zodat alle delen royaal zijn ingevet.

Dek de braadslede losjes af met aluminiumfolie (niet te strak, anders stooft de kalkoen). De folie beschermt tegen uitdrogen. Zet de braadslede op een rooster in het midden van de voorverwarmde oven en braad de kalkoen in 2-2,5 uur goudbruin en gaar.

Schakel na 1 uur de oventemperatuur terug naar 175 °C. Bedruip de kalkoen regelmatig met braadvocht. Verwijder de laatste 30 min. de aluminiumfolie en draai de kalkoen op zijn rug, zodat het vel op de borstkas bruin en krokant kan worden.

Controleer of de kalkoen gaar is door in het dikste deel van het dijbeen een satépen of vleesvork te steken. De kalkoen is gaar als het vocht dat eruit druppelt helder is. Is het nog roze van kleur, laat de kalkoen dan nog een kwartier in de oven staan en test opnieuw. Neem de braadslede uit de oven. Wikkel de kalkoen in een nieuw stuk aluminiumfolie en laat hem op een warme plaats minstens 15 min. rusten. Maak intussen jus of saus (zie garnering). Snijd de kalkoen aan tafel aan. Serveer er in de oven gebakken aardappelpuree bij en spruitjes of sperziebonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankje wel!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
a.u.b. fijne kerstdagen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in plaats van gebakken aardappelpuree doen de engelsen er roast potatoes bij - dat zijn geschilde, in kwarten gesneden aardappelen die meebakken op de bakplaat van de kalkoen en die regelmatig gedraaid moeten worden, maar oh zo lekker zijn!!

Andere antwoorden (2)

ik zou in engels gaan googlen op internet en de amerikaanse kook sites opzoeken, amerikanen hebben hier echt een traditie van gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Houd svp de grootte van de kalkoen en de maten van jouw oven in de gaten.....! Succes.