Is er wel een alternatief voor cognac!! Wat in een visgerecht gaat?

alternatief voor alcohol in een gerecht.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
25.2K

Het beste antwoord

Als je het hebt zou ik voor calvados gaan, anders eventueel whisky. Tenminste, als je je vraag bedoeld omdat je geen cognac in huis hebt. Als je bedoeld dat je eigenlijk geen drank door je eten zou willen doen, dan zal het gerecht ongetwijfeld anders maar heus ook wel smaken wanneer je het niet toevoegd.

De optie van witte wijn is uiteraard voor de hand liggend, maar cognac heeft een veel hoger percentage alcohol, dus daardoor is ww niet zo'n beste vervanger omdat het dan snel te nat wordt.. Eventueel kun je de witte wijn wel weer inkoken, maar dan is alle alcohol er ook uit verdampt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

licht alcoholische witte wijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De alcohol verdampt bij het koken. Dus als je geen alcohol wil dan kan je toch cognac toevoegen omdat de alcohol (die heel vluchtig is) snel verdampt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is waar dat door verhitting een deel van de alcohol verdampt. Hoe langer deze verhitting duurt, hoe meer alcohol er verdampt. Als een gerecht een korte tijd kookt is dit ca. 15% van de toegevoegde alcohol, als het een uur kookt, is dit ca. 75% . Sterke drank verdampt niet sneller dan bier of wijn. Bovendien verdampt alcohol nooit helemaal, er blijft altijd een deel van de alcohol in het gerecht achter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ lala: Dit is niet waar. Alcohol kookt bij zo'n 70 graden Celcius. Water bij 100 graden. Wanneer het water in een gerecht kookt, is de alcohol allang verdampt omdat het vloeistof ver boven de kookpunt van alcohol zit. Anders gezegd, alcohol kan niet vloeibaar blijven bij het kookpunt van water. Daardoor zal het gasvormige alcohol naar de lucht vervliegen. +1 voor Che dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lala, bedankt voor het minnetje
Ik denk dat rijstazijn redelijk paralellen heeft met congnac/sherry.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou in zo'n geval (als ik wel de smaak van cognac wil, maar absoluut geen alcohol) naar de groothandel (bijvoorbeeld Sligro) gaan om een flesje cognac-aroma te zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een visgerecht zou heel goed een scheut pastis kunnen. De smaak van anijs geeft het iets zuiders zoals venkel en vis ook perfekt tesamen gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pastis was ook het eerste dat bij mij opkwam als vervanger. Toen las ik dat jij liever geen alcohol gebruikt. Prima! Gebruik dan een beetje steranijs dat geeft dezelfde smaak als pastis maar dan zonder alcohol.
Nu weet ik niet welk visgerecht je wil maken? Ik gebruik alleen bij vissoepen cognac of pastis. Bij pure vis en zijn sauzen werk ik meestal met kruiden en wijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een aperitief (likeur van cognac)

heet pineau des charentes (zowel wit als rood verkrijgbaar) Kijk eens in boeken over frankrijk in de regio poitou-charentes-cognac (omgeving Poitiers)

Toegevoegd op 02-06-2009 13:14:10
en inderdaad de alcohol verdampt bij 80 graden. kook de cognac anders van tevoren en flambeer, wanneer de vlam uit is op hoog vuur weet je zeker dat er geen (tot een nihil percentage) alcohol meer in de drank zit