hoe houd je een gebraad sappig?

hey, mijn mama is momenteel gebraad aan 't maken maar ik vind het eigenlijk altijd een beetje droog.
Ik heb haar aangeraden om eerst de kanten een beetje aan te bakken & dan pas in de oven te steken. Maar zelf dan is het vlees droog.
Op een andere manier dat we ook al hebben geprobeerd : het rauw vlees insmeren langs alle kanten insmeren met mosterd maar dan is het ook nog droog.
Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.4K

Het beste antwoord

Bak het vlees eerst aan op het vuur. Zo wordt het
dichtgeschroeid en verliest het geen sappen. Ook nooit met een vork erin prikken, want daardoor loopt er sap uit en wordt het dus ook droger. Als het rondom bruin is, doe je de braadpan ( als hij ovenbestendig is) in een voorverwarmde oven op 160 graden C.
Zet de oven op 120 graden en hierin ligt het geheim.
Vlees op lage temperatuur in de oven gebraden, blijft altijd lekker mals en sappig.
Laat het eerst 30 min. garen en daarna, afhankelijk van de dikte, ong. 15 min. per cm. doorsnee.
Ook door een bakje water in de oven te zetten houd je de vochtigheidsgraad goed. Het duurt zo wel wat langer, maar je hebt er geen omkijken naar en het blijft altijd sappig.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

1. Laat het vlees 15 tot 20 minuten braden op voorverwarmingstemperatuur. Zo vormt er zich snel een korstje en behoudt het vlees al zijn sappen. Gebruik liefst geen heteluchtoven want dan droogt het vlees sneller uit.

2. Verlaag de temperatuur. Verder braden op hoge temperatuur doet de vezels barsten, waardoor het vlees wat van zijn malsheid en sappigheid verliest. Voor de braadtijden: zie tabel.

3. Kruid het vlees pas 10 minuten voor het einde van de braadtijd. Als u zout strooit op rauw vlees, onttrekt dat vocht aan het vlees.

4. Indien gewenst kunt u de laatste 5 minuten van de braadtijd de grill aanzetten om een nog krokanter korstje te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik had willen zeggen, mosterd maar dat heb je al geprobeerd werkt bij mij wel trouwens.
alternatief is plak ontbijtkoek meebraden
13 jaar geleden
Je zou het gebraad in een flinke scheut olie/margarine onder aluminium kunnen bedekken .... in de oven .... en het elk kwartier even overgieten met de hete olie/margarine.
Dit doe je door de braadbak opzij te houden zodat de olie/margarine naar 1 hoek loopt en je het op kunt scheppen met een eetlepel en het over het vlees giet.
Gegarandeerd lekker mals vlees!