Hoe komt het dat groenten (zoals bv broccoli) soms maar niet wil garen?

Met sperziebonen gebeurd dat ook wel eens.

Heb ik een normale kooktijd genomen van een kwartier, maar gewoon niet gaar. Na 3x 5 minuten erbij is het nog niet zoals ik het wil.

Dan had ik al roosjes gemaakt en de stammetjes ingekerfd.

---

Dit dus tot 3x aan toe, 2x een portie weggegooid omdat ik ''dacht'' dat het goed was en had opgeschept.

Toegevoegd na 1 uur:
---

Dames en heren, deze vraag gaat niet over mijn kookkwaliteiten. Want ik stoom al jaren met een stoomapparaat. Heb daarmee geen problemen en de kooktijden ken ik inmiddels allemaal. Het is tig keer goed gegaan. Alleen de afgelopen keer is die broccoli kennelijk erg taai.
En de vraag is dan ook waarom groenten soms erg taai is dat het maar niet wil garen.

Bij mijn ex, wanneer we samen kookten, heb ik dit ook 1 of 2x meegemaakt. Met spercibonen dan een keer. Dat was gewoon koken op een bodempje water. Zij is echt een kokkerel.

Sorry voor de onduidelijkheid.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
10.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb ik nog nooit meegemaakt! je laat het water wel borrelen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik stoom altijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koken en stomen zijn verschillende dingen.
Broccoli koken gaat in ongeveer 7 a 10 minuten.
Stomen duurt meestal wat langer.
Cryofiel
13 jaar geleden
Er is een minkukel langsgeweest... Iedereen die tot nu toe heeft geantwoord, heeft een minnetje gekregen. Ik dacht dat de schoolvakanties voorbij waren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien komen die minnen omdat de antwoorden niet zijn zoals ik de vraag bedoelde. Ik heb de vraag inmiddels uitgebreid met wel mijn bedoeling. Die minnen zijn niet van mij hoor:-)
Cryofiel
13 jaar geleden
Dus die mingever wist als enige wél hoe je je vraag bedoelde, maar was te min om zelf een antwoord te geven, of om hier uit te leggen wat de bedoeling was?
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik heb besloten mijn antwoord te verwijderen. Het geeft antwoord op een vraag die je niet had willen stellen.

Antwoorden (5)

normaal moet t toch wel gaar zijn naar 15 minuten...
kook eerstt water met zout..breng aan de kook en doe er de broccoli in... dan 15 min koken...
zijn ze niet van plastic...!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
weet niet wat er fout gaat.normaliter moeten de roosjes,zoals jezelf al zegt,in 15 min. beetgaar zijn.
maar je hoeft de halfgare niet weg te gooien,da`s jammer,kun je goed eten.
veel suc6.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Broccoli zou eerder gaar moeten zijn dan sperziebonen dus er gaat bij jouw iets niet goed. Zelfs de stronk van de broccoli kan je bijna rauw eten. Probeer het nog eens zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Breng eerst een bodempje water aan de kook, het moet borrelen, doe er dan wat zout bij en doe er dan de groenten bij. Deksel erop, vuur lager en na 15 min. moeten ze gaar zijn. Let er wel op dat het vuur niet zo laag staat dat het water niet meer licht borrelt maar stil staat, is dit het geval staat je vuur te laag. Ik kook ze zelfs nog korter dan 1 kwartier en ze zijn dan echt beet gaar. Je moet ook niet op de gok koken en denken dat ze nu wel goed zijn. Af en toe eentje eruit pikken en proeven.
Gebeurt het je weer dat je ze opschept zonder te proberen, dan hoef je ze nog niet weg te gooien. Stoof ze dan nog even op met een klontje boter op een laag pitje.
amc
13 jaar geleden
Misschien was de groente niet vers, het is raar dat het normaal gesproken wel lukt, en nu niet. Misschien kun je i.p.v. weggooien, de volgende keer het spul even lekker opbakken met een paar spekjes erbij.