Wat kan je gebruiken in recepten in plaats van laurier en dragon?

Welke kruiden of specerijen (of combinaties) komen het dichtst in de buurt?

In dit geval voor bij cholent (aardappel, bonen, wortel)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
33.3K

Antwoorden (4)

Laurier is heel moeilijk te vervangen, hooguit door laurierpoeder. Ik heb eens gegoogelt op cholent, en kwam daar als kruiderij selderij tegen, en koriander. Er staan overigens heel veel recepten voor cholent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze kruiden hebben, net als de meeste kruiden trouwens, een heel specifieke smaak.
Maar soms kun je verlegen zitten..
Toen ik zelf nog geen laurierstruik in de tuin had, zat ik eens erg verlegen.
Ik koos dan voor (lach niet) een mengeling van: paardenbloemblad (in het wild)
smalle weegbree (in het wild)
wat zwarte peper
een vleugje kruidnagel
vleugje tijm
vleugje foelie
vleugje kaneel
ietsepietsje lavas (maggiplant)

Het is en wordt nooit laurier, maar geeft wel een deel het ietwat bittere en tegelijk warme, kruidige effect.

Dragon heeft een nogal weeë smaak, die je een beetje terugvindt in vlierbloesem of kamille. Dat bloeit ook niet overal en het hele jaar door. Maar het is er ook gedroogd, als kruidenthee. Als je het mengt met wat blaadjes selderij en peterselie kun je misschien in de buurt komen. Maar dit denk ik. Ik heb het nooit geprobeerd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht eerder aan bv:mierikswortels, citroenmelisse, verse koreander is heerlijk en misschien jeneverbes, is appart maar dat gaat goed samen hoor, niet bang zijn om te experimenteren,en bij die bonen bv; chilli....en bij die wortels zijn muntblaadjes ook heerlijk hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beide kruiden zijn niet te vervangen, vooral dragon heeft zo`n intense smaak dat je er maar weinig van hoeft te gebruiken om het direct te proeven.

Ik zou dan ook van heel andere kruiden uitgaan. Een heerlijke cholent maak je met ; Runder( borst) lappen en, ui (aanbraden) limabonen, zout, peper, gemberpoeder,gerst, aardappels en als alles bij het vlees ligt, bestrooien metpaprikapoeder. Er bovenop de eieren met dop en al, zo garen ze mee en dan water erop tot alles onder staat. Deksel erop en garen.
Oh ja, je kunt er natuurlijk ook wortels bij doen.
amc