Wat is het geheim van goed wokken?

Het maakt niet uit in hoe zulke kleine beetjes in het tegelijk doe, of hoe ik het ook in beweging houdt.... vooral vlees ligt bij mij tijdens het wokken altijd eerst een tijdje in het eigen vleessap gaar te koken.

Ik heb een Tefal wokpan met thermospot, wacht altijd tot die stip goed donkerrood is, en daarna nog tot de olie goed heet is. Ik doe het er per kleine beetjes in, blijf er constant bij roeren, maar ik kan niet voorkomen dat er eerst van de grijzige vleesnat onderin de pan komt voordat dit verdampt is en ik het pas bruin kan bakken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
4.4K

Antwoorden (10)

Een goed 'vuur' onder de pan is de truc! Met het gebruikelijke 'huis/tuin/keuken-fornuisje' is dat meestal niet mogelijk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebruik vooral niet te VEEL olie.
Zorg ervoor dat het vlees niet vochtig is: Droog het eventueel van te voren even met keukenrol.

Wat ik altijd doe: Eerst gesneden uit in de wok, en dit even laten bakken. Pas daarna het vlees erbij.
Roer ook weer niet te veel. Het goedje mag best even een halve minuut bakken, voordat je weer gaat roeren.
Pas op het laatst, wanneer de rest van de groenten erbij gaan, ga je regelmatiger roeren.

Eet smakelijk en succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
koop een milieuvriendelijke wok van BK met grijze gladde bodem. gebruik geen olie maar vloeibaar lightproduct van Becel of Blueband. spuit dit direct in de pan en laat heet worden en verkleuren tot gelige laag weg is. dan vlees of vis in de pan. blijven bewegen met twee pollepels. voordat vlees helemaal gaar is groente erbij. samen verder gaar wokken. nu moet het goed gaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt óf aan je vlam of tóch aan de pan, ondanks dat het een wokpan is.
Je hebt een grote vlam nodig om goed te kunnen wokken en ik zou ook een grote pan gebruiken omdat het eten dan verspreid wordt over een groter 'hittegebied' dan wat een kleine wokpan je kan bieden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Trouwens .... wokvlees moet NIET bruin worden ... alleen gaar zijn en dat gebeurt al snel met het juiste vlees (gebruik alleen vlees wat snel gaar is), juiste pan en vlam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dezelfde pan als jij, en hetzelfde probleem. De pan wordt gewoon niet heet genoeg op een grote vlam. Ik overweeg dan ook een plaatstalen wok te kopen, deze wordt loeiheet. En wokolie te gebruiken i.p.v. gewone olie. Het nadeel van zo'n plaatstalen ding is alleen dat het snel roest (overigens, de chinees gebruikt ook geen tefal-pan!). Niet het antwoord dat je wilt horen waarschijnlijk, maar ik kan er helaas niets beters van maken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt roestvrijstalen pannen, die roesten dus niet. En een chinees, die een tefalpan gebruikt is een namaak chinees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vandaar mijn opmerking: de chinees gebruikt ook GEEN tefal-pan
Wokken kan alleen op een brander met een vermogen van minimaal 4Kilowatt. De normale huis tuin en keukenfornuizen halen dat bij lange na niet, waardoor de pan niet heet genoeg wordt. Door het koude vlees koelt de pan nog verder af en wordt het koken ipv wokken. Doordat het vocht uit het vlees trekt, wordt het taai.

4kw branders in fornuizen zijn er wel, maar je moet heel goed zoeken. Een losse butagasbrander is een optie, maar mag niet binnen gebruikt worden. Voor onder de 100 euro heb je brander, drukslang en wok.
paulus811
13 jaar geleden
Waar het bij wokken om gaat is dat de wok heel heet is en heel heet blijft. Een wok met bijv. anti aanbaklaag, wordt nooit zo heet als een plaatstalen wok, zoals die van ouds al gebruikt wordt door de Aziaten. Wil je goed wokken , schaf dan zo`n wok aan. Laat hem goed inbranden en hij wordt alleen maar beter.

Je begint dus met het goed verhitten van de wok op het allergrootste vuur dat je hebt. laat hem zo heet worden dat hij begint te walmen en doe er dan olie in. Wok-olie is heerlijk en geeft niet alleen al geur en smaak, maar kan ook goed heet worden.

Voeg direct groenten, vlees, vis etc. toe en begin met wat het langst duurt om gaar te worden. Zorg dat alles dun gesneden is, dit is het snelst klaar. Schep constant alles om met een spatel of scheplepel en zorg ervoor dat alles in aanraking komt met de hete olie en de bodem. Door de hitte van de wok is het gerecht in minuten klaar. Voeg als de basis gaar is maar nog wel knapperig, de smaakmakers toe en roerbak ze nog evendoor.

Omdat je in een wok snel en met weinig vet bakt. is de kans op aankoeken erg klein. Om hem schoon te maken voldoet heet water zonder afwasmiddel. is er toch iets aangekoekt, kan dit met een kunststofspatel of bamboe wokborstel verwijdert worden. Laat een wok zonder aanbaklaag na het afwassen goed drogen ( evtl. op laag vuur), dit helpt roesten te voorkomen. Voor extra bescherming kan na het afwassen een lepel olie in de wok worden gewreven.
amc
13 jaar geleden
Hoi, zet de gesneden stukjes vlees eerst op een bord in de magnetron ( op de combi stand) laat dit ff (5 min.) staan en dan zie je dat je de meeste sap kwijt bent
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vlees droog deppen. en vooral niet roeren maar op hoog vuur spatelen , dus scheppen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ligt aan je pan en aan het vlees naar mijn idee.

Je pan wordt dus maar traag of bijna niet heet genoeg.
Laat je olie eerst even goed heet worden.

Het vlees van tegenwoordig is zo vol met water dat het altijd meteen vocht achterlaat.
Dan ben je aan het koken ipv bakken en vooraf
deppen is dan ook niet afdoende.
Bij sommige slagers is er nog wel 'echt' vlees te vinden.
Scharrelvlees wil ook nog wel eens wat minder vocht bevatten.

Maar ik zeg olie heel heet laten worden 'goed' stuk vlees en als het dan nog niet wil lukken dan zou ik mijn pan aan de wilgen hangen.

succes!