Hoe maak ik de lekkerste soepballetjes?

Een paar weken geleden heb ik een vleesmolen aangeschaft. Daar maak je stukken beter gehakt mee dan je doorgaans kant-en-klaar bij de supermarkt koopt. Meestal draai ik meteen een aantal soepballetjes mee als ik een portie gehaktballen ga braden. Het resultaat is goed maar wat moet ik doen of laten om de lekkerste soepballetjes te maken? Bij voorkeur eigen recepten, al dan niet van generatie tot generatie doorgegeven.

Toegevoegd na 3 minuten:
Recepten voor vegetarische balletjes mogen ook, want ondanks de aanschaf van die vleesmolen vind ik dat iedere dag vlees echt niet hoeft.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
15.3K

Het beste antwoord

De allerlekkerste soepballetjes maak je met merg.
Haal het merg uit het mergpijpje, prak dit fijn, voeg één ei toe, wat peper, zout, nootmuskaat en evt. paprika. Roer dit alles goed door elkaar. Daarna voeg je gekruimelde beschuit toe en wel genoeg om te zien, dat de balletjes heel blijven. Als de soep al klaar is voeg je de balletjes toe aan de soep. Als ze boven komen drijven zijn ze klaar.
Eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

je zou wat kruiden door het gehakt kunnen mengen.. denk aan selderie..paprika..pepertjes..venkel..
en dat malen en soepballetjes van maken ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn recept:

Fijn gehakt
1 rode paprika
1 uitje
knoflook
zout
peper
gehakte peterselie

Rasp de ui en paprika en pers de knoflook uit. Meng dit met zout en peper door het gehakt. Voor mooie gladde balletjes moeten je handen iets vochtig zijn. Maak van het gehakt een lange dunne worst en verdeel het in gelijke stukjes. Draai hier nu balletjes van. Tussendoor steeds je handen vochtig maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prak eerst het gehakt, klop een ei, doe er dan wat geklopt ei door, wat gehaktkruiden en klein beetje peper en zout. Dan kneed je het. Dan voeg je nog wat paneermeel of een fijngeknepen beschuit erdoor, tenslotte draai je er soepballetjes van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind zelf dat de balletjes simpel van smaak moeten zijn, zonder al te veel poes-pas. de soep heeft al zo`n lekkere smaak en de balletjes moeten neutraal blijven (naar mijn smaak, hoor). Ik doe het als volgt. Het gehakt kruiden met iets zout, wel wat meer witte peper en nootmuskaat.
Een scheutje koffiemelk erdoor en flink mengen met de hand. Zo krijg je smeuiige balletjes, die toch nog stevig zijn. Dan niet mee laten trekken maar even in de soep meeverwarmen het laatste kwartiertje/ 10 min.
amc