Dit moet je even in huis halen....
300 gram runderpoulet (gaar, of ander (soep)vlees/rund- of kalfsvlees)
2 deciliter bouillon (bij voorkeur zelf getrokken van rund- of kalfsvlees)
4 takjes peterselie (fijngeknipt)
3 eetlepels boter
3 eetlepels bloem
2 eieren
150 gram paneermeel
zout
peper
nootmuskaat
1 eetlepel melk
1 eetlepel olie

Hoe verder, lees je op de site!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bereidingswijze

•In pan 4 dl water met vlees, bouillontablet en kruidenbuiltje langzaam aan de kook brengen en laat het vlees in circa 1 uur zachtjes gaar worden. Peterselie heel fijnhakken. Bouillon boven maatbeker zeven, 2 dl bouillon afmeten (rest van bouillon wordt niet gebruikt). Stukjes vlees heel klein snijden.

•In pan boter smelten. Bloem erdoor roeren en circa 2 minuten al roerend zachtjes verwarmen. Al roerend de helft van bouillon (=1 dl) erbij schenken en blijven roeren tot gladde saus ontstaat. Scheutje voor scheutje rest van bouillon (=1 dl) erdoor roeren. Vlees en peterselie erdoor roeren.

•Nog circa 2 minuten zachtjes laten doorkoken. Op smaak brengen met zout, peper en nootmuskaat. Saus overdoen in diep bord, laten afkoelen en in koelkast in minstens 2 uur koud laten worden.

•In diep bord ei met 2 eetlepels water loskloppen. Paneermeel op plat bord strooien. Vleesmengsel in 8 punten snijden. Elke portie tot kroket vormen en losjes door paneermeel rollen. Kroketten vervolgens een voor een goed door eimengsel halen en dan door paneermeel wentelen. Kroketten moeten rondom dik bedekt zijn met paneerlaagje, overtollig paneermeel eraf schudden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
print INGREDIENTEN
300 gram runderpoulet (gaar, of ander (soep)vlees/rund- of kalfsvlees)
2 deciliter bouillon (bij voorkeur zelf getrokken van rund- of kalfsvlees)
4 takjes peterselie (fijngeknipt)
3 eetlepels boter
3 eetlepels bloem
2 eieren
150 gram paneermeel
zout
peper
nootmuskaat
1 eetlepel melk
1 eetlepel olie

BEREIDINGSWIJZE
Snijd het vlees in hele kleine stukjes. Smelt boter in een pan, roer de bloem erdoor (= roux) en laat dit ca 2 minuten zachtjes garen. Voeg al roerende de koude bouillon toe en blijf roeren tot er een gladde saus ontstaat. Spatel vervolgens het vlees en de peterselie erdoor en laat het 2 minuten zachtjes doorkoken. Breng het geheel op smaak met zout, peper en nootmuskaat. Schep de ragout in een diep bord en laat het minimaal 2 uur in de koelkast koud en stijf worden. Klop in een diep bord ei met melk en olie los. Strooi het paneermeel op plat bord. Verdeel de ragout in porties en maak van ieder portie een kroketvorm. Rol de kroket losjes door de paneermeel. Vervolgens door het eimengsel en nog een keer door de paneermeel. De kroketten moeten aan alle kanten goed bedekt zijn! Leg de kroketten nog minimaal een uur terug in de koelkast. Verhit het frituurvet tot 180 graden C. Frituur de kroketten ongeveer 5 minuten (niet teveel tegelijk). Van hetzelfde mengsel kunt u ook bitterballen draaien....