Hoe kan ik zelf ijs maken met yoghurt als basisingrediënt?

Ik heb sinds kort een vriesvak, en ook lekker veel yoghurt. Deze combinatie lijkt me erg lekker, maar lastig; zijn er huis-tuin-en-keuken recepten voor yoghurtijs? Gewoon maar invriezen met fruit en nootjes?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
3.1K

Het beste antwoord

Het is zelfs mogelijk ijs te maken in een drie sterren vriesvak, het is alleen niet zo snel bevroren als in een vriezer en je zult wat vaker moeten doorkloppen, als je geen ijsmachine hebt.
Een tip; zorg dat de ingrediënten goed gekoeld zijn, zorg ook dat het vriesvak schoon is en dat er geen dikke laag ijs in zit. Indien je toevallig een kleine lage metalen bakvorm o.i.d. hebt, gebruik die dan om het yoghurtmengsel in te vriezen, ook aardewerk bevriest sneller dan plastic. Als het mengsel aan de kanten hard begint te worden en in het midden nog vloeibaar, haal het er dan uit en doe het in een kom. Roer met een vork of garde goed door om de ijskristallen te breken. Zet terug in het vriesvak en na een uurtje roer je weer door en klop je het weer op. Zet op het laatst als je er met de vork niet meer doorkomt, de staafmixer er even in om een fluwelige structuur te krijgen. Als het mooi glad ijs is geworden, kan je het om vullen in een diepvriesdoos met deksel.

Recept yoghurtijs ;

350 ml. yoghurt,
150 gr. vers fruit,
125 ml. slagroom,
50 gr. suiker,
1 el. citroensap.

Maak het fruit schoon en snijd het heel fijn, of doe het even in de blender. Meng het met de suiker.
Klop de slagroom wat lobbig en meng met de yoghurt.
Roer het fruit erdoor en vries het in.
Heb je al Griekse yoghurt en ben je bang voor teveel calorieën als je er slagroom bij doet, dan kan je er ook stijfgeklopt eiwit doordoen van 2 eiwitten.
Ook honing is er lekker door als je geen zoet fruit hebt.
Vanillesuiker of -essence natuurlijk ook.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ben bang,dat het met eensimpel vriesvakje niet lukt, om ijs te maken.Er staan wel recepten op het net.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zult een ijsmachine moeten aanschaffen
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welnee, een ijsmachine is een hulpmiddel, niet iets essentieels. Dit is zoiets als zeggen dat je een staafmixer moet kopen om mayonaise te kunnen maken.
ronron1212
13 jaar geleden
Klop jij maar lekker met de had SuzyQ
ronron1212
13 jaar geleden
had is dus hand
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt het niet echt begrepen, hè? Het punt is niet of ik 'lekker met de hand klop', maar dat het onzin is om te roepen dat je een ijsmachine 'moet aanschaffen' om ijs te maken. In Italië wordt al eeuwen ijs gemaakt. Dacht je dat ze dat met een ijsmachine deden? Zelfs het vriesvak zélf is een modern gemaksapparaat bij het maken van ijs.
ronron1212
13 jaar geleden
Mijn opa maakte 100 jaar geleden al ijs toen werd het nog eerst gekookt en daarna gekoeld
Zelfs met alleen een vriesvak kan het wel lukken, maar het is wat bewerkelijker en het duurt langer dan met een echte vriezer.

Twee dingen om op te letten:

- Van ijskoude dingen proef je de smaak minder goed. Let daarop als je de yoghurt mengt met andere ingrediënten. Maak hem bijvoorbeeld zoeter dan je zou doen als je hem zo op zou lepelen.

- Tijdens het bevriezen ontstaan ijskristallen. Dan krijg je een keihard blok in plaats van soepel ijs. Dat wil je niet. Haal daarom tijdens het invriezen regelmatig de bak ijs uit het vriesvak om het flink door te roeren. Daarmee maak je de ijskristallen stuk (dat is in feite wat een ijsmachine voor je doet). Hoe vaak je dit moet doen, ligt eraan hoe snel het invriezen gaat. Kwestie van ervaring: steeds als een deel bevroren is, maar nog weinig genoeg om te kúnnen roeren, roer je het door.

Wat je ook door je yoghurtijs heen doet, zorg ervoor dat het kleine stukjes zijn. Zéker stukjes fruit moeten echt flintertjes zijn. Anders krijg je een soort ijsklompen in je ijs waar je je tanden op breekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede adviezen!