Ik ben op zoek naar een lekker KOUD voorgerecht uit de Oosterse keuken. Iemand een Idee ?

2e kerstdag koken we met familie ieder een gang. Dit jaar is het thema Oosterse keuken. Wij zijn aan de beurt voor een koud voorgerecht. Op internet is maar weinig te vinden. Het lijkt in de oosterse keuken (land maakt niet zo heel veel uit) niet zo vaak voor te komen. de enige optie lijkt Sushi, maar is nou net niet de bedoeling.

iemend een tipje of goed recept ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
12.2K

Het beste antwoord

Dit is absoluut mijn favoriet! Elke keer als ik dit maak krijg ik steevast complimenten voor mijn kookkunst, terwijl het zo gemakkelijk te maken is:

Thaise salade met rosbief, mango en komkommer

Bereidingstijd: 10-20 minuten
Gang: Voorgerecht
Keuken: Thaise keuken
Soort gerecht: Voorgerecht

3 limoenen - 2 eetl Thaise vissaus - 2 theel suiker - 1 rode peper - 1 zakje waterkers of veldsla (75 gr) -
2 mango`s - 1 rode ui - 2 snackkomkommers (verkrijgbaar bij AH of in een Oosterse supermarkt) - 100 gram rosbief - 2 eetl pinda`s
Voorbereiding

Pers de limoenen uit. Maak de rode peper schoon, verwijder de pitjes en snij deze in kleine stukjes. Verwijder de dikke stelen van de waterkers of maak de veldsla schoon. Schil de mangos en snij deze in smalle repen. Pel de ui en snij deze in dunne ringen. Was de snackkomkommers en snij deze in plakjes. Hak de pindas fijn.
Bereidingswijze

Dressing roeren van limoensap, vissaus, suiker en rode peper. Mangorepen, rode ui en komkommerplakjes met de dressing mengen. Waterkers over de borden verdelen. Mangomengsel erover verdelen. Rosbief erover verdelen. Bestrooien met gehakte pinda`s.

Extra lekker: leg eerst een paar plakjes rosbief op een bord en drapeer hierop de overige ingredienten zoals hierboven beschreven.

Eet lekker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik heb er vijf gevonden op smulweb:

http://www.smulweb.nl/zoeken/?query=koud%20&type-recepten=recept&moment_id=C&keuken_id=V
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een heerlijk recept! Het is zo gemaakt en het kan eigenlijk niet fout gaan als je gerookte zalm gebruikt:
http://www.smulweb.nl/1383264/koken/recept/Zalmtartaar-met-avocadomousse

Merry X-mas!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier een heerlijk Turks voorgerecht:

1 kilo makreel (in 6 à 7 porties verdeeld)
150 ml. milde olijfolie
2 flinke uien
2 middelgrote vastkokende aardappels
2 niet al te grote winterwortels
ongeveer 150 gram knolselderij
5 teentjes knoflook
sap van 1 citroen
een bosje platte peterselie
zout en zwarte peper

Snipper de ui en fruit het met de helft van de olie lichtbruin. Doe er ongeveer 350 ml. warm water bij en laat het geheel sudderen tot de uien helemaal zacht zijn. Pureer nu de uien met een staafmixer of blender.

Snij de aardappels en knolselderij in dobbelsteentjes en de knoflook in plakjes. Bak ze met de rest van de olie even aan. Doe de uien erbij en laat het ongeveer 10 minuten garen.

Giet nu alles over in een ovenschaal en leg de makreel er bovenop. Strooi er zout en peper overheen en laat het in de oven op ong. 180 graden nog 15 à 20 minuten garen.

Haal de schotel uit de oven en besprenkel het met de citroensap. Laat het afkoelen.

Serveer de porties op de borden. Groente onderop, vis er bovenop. Strooi er fijngehakte peterselie overheen.

Eet smakelijk!

Toegevoegd na 1 minuut:
De hoeveelheden zijn ongeveer. Ik kook altijd op gevoel. Weeg bijna nooit iets af. Dus je moet zelf even kijken of je de maten nog een beetje moet aanpassen.

Maar het kan niet mislukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik maak wel eens een pittige salade:

Ijsbergsla, peer in blokjes, krokant gebakken tofu (of kip) stukjes en afgekoeld, wat tauge, een handvol fijngesnipperde druifjes en een flinke scheut zoete chilisaus en klaar! Lekker met een groot glas droge witte wijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koude kip met gembersaus en cashewnoten; (4 pers)

½ l. runderbouillon, 2 kipfilets, 1 kleine komkommer in reepjes, 4 eetl gembersiroop, 2 el. citroensap, 1 el. chinese
sojasaus, peper en 2 el. gezouten cashewnoten.

Breng de kip in de bouillon aan de kook.
Laat 10 min. zachtjes koken en neem de pan van het vuur.
Kip uitlekken en afkoelen.
Schik de komkommer op de bordjes.
Snijd de kip in reepjes en leg ze bij de komkommmer.
Meng de resterend ingr. en besprenkel hiermee de kip en komkommer.
Garneer met de noten.

Chinese pikante pastasalade;

Kook fettucine pasta (lijkt op platte mie) in kokend water al dente gaar.
Doe in een kom ; 2 el. pindakaas, 125 ml. groentebouillon,
2 el. ketjap, 3 teentjes fijngesneden knoflook en 1 heel fijn gesneden chilipepertje.
Goed mengen.
voeg de pasta toe, 1 fijngesneden rode paprika, 2 fijngesneden lente uitjes en versgesneden koriander.
Vermeng al omscheppend alles met elkaar.
In de koelkast zetten.

Ik weet niet hoeveel mensen er zijn dus je moet de hoeveelheden nog aanpassen.

Het zijn allebei lekkere gerechten! Ik heb de pastasalade eens opgediend in die rijstschaaltjes die je bij de chinees altijd krijgt of waar je soep uit lepelt. Ik had onverwacht meerdere mensen en te weinig salade. Zo zagen de bakjes er voller uit dan een bord.:)
amc
13 jaar geleden
nou weinig te vinden,kijk daar is nu deze site voor.
http://www.tantelenny.com/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Google even op glasnoedel salade, dan vind je een hoop verschillende gerechten met glasnoedels, erg lekker!! In Thailand gegeten, lekker pittig en met verschillende soorten vis, maar je kunt er je eigen draai aan geven.