Om een wortelcake te bakken, kun je dan wortel, sinaasappelsap en kaneel toevoegen aan een kant-en-klare cakemix?

Dat lijken me de enige extra ingrediënten, als ik zo wat recepten bekijk.
Of wordt dat helemaal niks?

Toegevoegd na 10 uur:
Ik heb het maar gewoon geprobeerd, en het was heel lekker, ik kan niet anders zeggen.
Kant-en-klaar deeg, (veel) geraspte wortel en en een flinke theelepel kaneel erbij, en 30 minuten op 180 graden in de oven.
Gewoon prima gelukt dus!
Maar jullie recepten ga ik zeker ook nog eens uittesten, bedankt daarvoor!

Toegevoegd na 10 uur:
iggy42 krijgt 10 punten van me, zij heeft er de minste.. :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.4K

Het beste antwoord

Ik denk dat je dan een hele vochtige cake gaat krijgen door het toevoegen van sinaasappelsap.
Misschien wil je mijn recept een keer proberen?Daar gaan ook gemalen amandelen in(zelf malen maar ook te koop bij de Turkse winkel of in de toko).

Ingrediënten:
* 375 gram bloem,
* 250 gram suiker,
* 350 gram geraspte wortel(niet te grof geraspt),
* 200 gram gemalen amandelen,
* 250 gram gesmolten,afgekoelde boter(roomboter),
* 1 zakje bakpoeder,
* geraspte schil van 1 (onbehandelde of heel goed afgeborstelde) citroen,
* sap van 1.5 citroen,
* mespunt zout,
* 0.5 theel kaneelpoeder.

Oven voorverwarmen op 180 graden C.
Springvorm invetten met wat boter en bestrooien met wat bloem,overtollige bloem eruit kloppen.

In een grote kom de bloem,bakpoeder,suiker,zout,gemalen amandelen en kaneelpoeder goed door elkaar mengen.De geraspte wortel,geraspte citroenschil en het citroensap toevoegen en door elkaar scheppen.
De eieren scheiden,eiwitten in een schone vetvrije kom doen en de eidooiers en de gesmolten boter bij het worteldeeg ,goed door elkaar mengen.
De eiwitten met een klein snufje zout stijf kloppen en door het worteldeeg scheppen.
Worteldeeg overdoen in de springvorm en in het midden van de voorverwarmde oven maximaal 60 minuten bakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn die amandelen onmisbaar in je recept?
Ik ben er namelijk allergisch voor.
Voor de rest lijkt het me wel lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je alleeen allergisch voor amandelen of voor alle noten?Je zou ze namelijk ook kunnen vervangen door bijvoorbeeld hazelnoten of walnoten en ik denk zelfs door geraspte kokos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan wordt het kokos, want hazelnoten en walnoten verdraag ik ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Succes!Ik ga het zelf ook proberen!

Andere antwoorden (3)

Dat zou je kunnen proberen. Ben eigenlijk wel benieuwd naar het resultaat.

Persoonlijk hou ik me liever bij mijn eigen recept, vers gemaakt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ingredienten cake:
- 1 kleine winterwortel of een zakje wortels ca. 200 g
- 200 g boter
- 150 g fijne kristalsuiker
- 2 eieren
- 200 g zelfrijzend bakmeel
- 1 theelepel kaneel
- 125 g blanke rozijnen (zakje a 250 g)

Ingredienten glazuur (optioneel):
- 100 g monchou
- 125 g poedersuiker (strooibus a 250 g)
- 1 zakje vanillesuiker

Bereidingswijze Cake:
- Oven voorverwarmen op 175 °C.
- Bakpapier op bodem van bakvorm leggen.
- Wortel dun schillen en dan raspen.
- (In magnetron) 150 g boter smelten.
- In een kom de gesmolten boter, geraspte wortel, suiker, mespunt zout en eieren met mixer of garde mengen.
- Bakmeel boven ei-wortelmengsel zeven en kaneel erdoor kloppen. Rozijnen erdoor roeren en beslag in bakvorm gieten.
- Wortelcake in midden van oven in ca. 45 min. goudbruin en gaar bakken. Gaarheid testen door in cake te prikken met satéstokje (het stokje moet schoon uit de cake komen).
- Cake uit oven nemen en minstens 1 uur laten afkoelen.

Bereidingswijze glazuur (optioneel):
- Rest van boter zacht laten worden (niet smelten).
- Roomkaas, poedersuiker en vanillesuiker met mixer erdoor roeren, tot glad glazuur ontstaat.
- Cake uit bakvorm nemen en op serveerschaal leggen. Glazuur met spatel over cake uitstrijken, glazuur langs rand laten druipen.
- Cake nog 15 min. in koelkast zetten, zodat het glazuur weer wat opstijft (het glazuur wordt niet hard).
- Cake in 4 blokken snijden en deze diagonaal of recht halveren. Of serveer de wortelcake als petit-fours. Maak dan wel anderhalf keer zoveel glazuur. Snijd de cake voor het glazuren in 16 blokjes, bestrijk ze met glazuur en leg elk blokje in een papieren cakevormpje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal best lekkerder zijn, maar ik heb nog een bakmix staan, en wortels die op moeten, vandaar. :)
Is jouw recept ingewikkeld, of goed te doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, bedankt, klinkt prima. Ik zal het recept printen en bewaren.
Ik ga het nu gewoon proberen met die mix.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat het me even weten, ik ben heel benieuwd naar het resultaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, het was heel lekker, ik kan niet anders zeggen. Kant-en-klaar deeg, (veel) geraspte wortel en en een flinke theelepel kaneel erbij, en 30 minuten op 180 graden in de oven.
Gewoon prima gelukt dus!
ik zou geen sinaasappelsap toevoegen, dan verander je de verhoudingen teveel, en krijg je mogelijk een te slap deeg.
sinaasappelrasp (van de schil, goed geboend uiteraard) lijkt me beter, en misschien nog wel smaakvoller.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie tip, dank je. +
In de echte Zwitserse 'Rübli torte' gaat het volgende;

1 sinaasappel+ 1 citroen( limoen) van beide de geraspte schil en het sap, houd 2-3 theel. citroen (limoensap)apart,
350 gr. bospeentjes,
300 gr. gemalen hazelnoten,
4 eieren gesplitst,
175 gr. (riet) suiker,
1 zakje vanillesuiker,
75 gr. zelfrijzend bakmeel (gezeefd),
1 theel. kaneelpoeder,
1 flinke mespunt kruidnagelpoeder,
150 gr. poedersuiker.

Klop in een grote kom de eidooiers, suiker en vanillesuiker zolang ((4 min) tot een lichte, schuimige massa is ontstaan.
Schep er lepel voor lepel de geraspte wortel, hazelnoten,
1 eetl.limoen- of citroensap, 2 eetl. sinaasappelsap, de geraspte schillen, gezeefd bakmeel, kaneel en kruidnagel door. Klop de eiwitten stijf en spatel dit zo luchtig mogelijk door de wortelmassa.
Doe alles in een ingevette springvorm.
Zet in het midden van een voorverwarmde oven (180 graden C.) en bak zo`n 40-45 min. Laat na het bakken 10 min. in de vorm staan, zonder de rand te verwijderen. Verwijder dan de rand en bodem en laat goed afkoelen.
Roer dan de het achtergehouden citroensap door de poedersuiker totdat je een glad glazuur hebt gekregen.
Strijk het glazuur uit over de bovenkant en laat de taart nu ½ uurtje op een koele plek staan, maar in geen geval in de koelkast!
Je kunt hem i.p.v. glazuren ook bestrooien met poedersuiker.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je!
Er zijn blijkbaar heel wat manieren om zo'n taart te maken.
Ik zal het toch eens proberen met mijn cakemix, en daarna misschien op jouw manier (zonder de hazelnoten dan wel..).