Hoe maak je een gezonde bouillon?

Geen kant en klaar poedertje dus met geur, kleur en smaakstoffen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
3.2K

Het beste antwoord

-Soepvlees
-Boeket van groenten (Knol wortel ui prei peterselie, bladselderij.
-Evt wat kruiden (laurier, kruidnagel, tijm Rozemarijn)

Eerst moet je het soepvlees opzetten, en kort laten koken. Daarna afspoelen met koud water. (Dit voor de eiwitten)
Daarna opzetten in 4 ltr koud water en als deze tegen de kook is, de groenten en kruiden toevoegen.
4 uur laten trekken, met de deksel op een kiertje.
Dan door een zeef halen met een schonen theedoek. Laten afkoelen.
Ontvetten, terug in de pan, opwarmen en klaar om te eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Door een pan met flink veel water op te zetten, drie kippenpoten erin, en tegen de kook aanhouden.
Dit laat je drie uur op het fornuis pruttelen tegen de kook aan.
Daarna heb je een heerlijke krachtige bouillon.
De kip kun je ook vervangen met ander vlees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door soepvlees met een mergpijpje te koken...en dan beetje selderie als het gaar is...zouttoevoegen naar smaak...lekkerrrrr
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Ligt er natuurlijk aan wat voor bouillon je wilt hebben.
Groente bouillon: Bij de reform winkel kan je bouillon krijgen zonder smaakversterkers en gist (google voor de merknaam). Dat is denk ik de meest gezonde bouillon die je kunt krijgen als je zelf geen zin/tijd hebt om het te maken.

250 gram schoongemaakte ongeschilde groenten (bijvoorbeeld; prei,bloemkool, koolraap)
4 winterwortelen
100 gr knolselderij
4 stengels bleekselderij
100 gr tomaten
2 uien
2 el olijfolie
1,5 L water
2 takjes peterselie
1 takje tijm
1 laurierblaadje
4 zwarte peperkorrels
zout

alles snijden en wassen
ui fruiten, groenten toevoegen. ca 10 minuten onder voortdurend roeren bakken. water erbij en voor 30 min koken.
zeef de bouillon en druk zoveel mogelijk vocht uit de groenten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bassis producten prei ui wortel hier kan je een heerlijke bouillon van maken met verse kruiden erdoor heerlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet het runderpoulet op in een pan met koud water. Doe hier een stuk schenkel of mergpijp bij, want juist een bot geeft veel smaak af. Doe hierbij een ui met hierin gestoken enkele peperkorrels, een stuk winterwortel, een stuk knolselderij, een stuk prei en enkele takjes peterselie met steel. Hang een kruidenbuiltje in de pan. Warm dit langzaam op tot net onder het kookpunt. Zet het vuur lager en trek de bouillon
ca. 3-4 uur op een laag pitje. Verwijder wel evtl schuim dat opkomt, met een schuimspaan. Dit maakt de bouillon anders troebel. Zeef hem tot slot door een schone doek en je hebt heerlijk krachtige bouillon.
amc
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Ik heb toch het kruidenbuiltje voor back up? :)
Zonder vlees, doe alles samen in de pan met water en een scheutje bier:
Wortel, ui, bleekselderij, prei, bloemkool en peterselie. Lekker laten koken, en een nog beter resultaat in de snelkookpan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vlees altijd koud opzetten.het witte "schuim" dat zijn de eiwitten opschuimen.een half uitje met wat kruidnageltjes,stuk prei,wortel selderie laurierblaadje (boeketje) toevoegen en laat maat trekken op de mini pit.
als men dit s morgens doet heb je tegen de avond een zzoepje ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een heerlijke fond is van uien, wortels, peterseliewortel (peterselieblaadjes meekoken is zinloos) en selderijknol. Maggiplant, een flinke struik en selderijblad toevoegen. Na ca. 3 uur de gare groente eruit halen en deze niet weggooien. Het vocht licht zouten en peperen.
De fond flink reduceren(=inkoken) in bakjes gieten en invriezen. Dan heb je altijd een geweldige basis voor allerlei soep.
Maggiplant en selderijblad verwijderen. Van de groente een salade maken. Aardappels koken, ongeveer gelijke hoeveelheid als de rauwe groente. Deze en ook gaar kippenvlees toevoegen. Liefst met eigenmaakte mayonaise mixen en een kleine blikje bonduelle doperwtjes toevoegen. Een bosuitje erdoor en kruiden naar smaak met zout, peper en een scheutje maggi en alles voorzichtig mengen. Toevoeging van een beetje fijngesneden peterselie en bieslook is een optie. Een heerlijk voor- of lunchgerecht !