waarom zeggen de engelsen RED TOMATO... tomaten zijn toch altijd rood???

Ik zat net ready steady cook te kijken en die gast zegt telkens red tomato maar waarom?? ^^

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
1.4K

Antwoorden (14)

Ook geel en groen en oranjerood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, kijk eens naar het plaatje...
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Om het woord 'pleonasme' levensvatbaar te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij zeggen rijpe tomaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, tomaten kunnen ook andere kleuren hebben.

Bijvoorbeeld:
- Cherokee purple (1e foto)
- Green Zebra (2e foto)
- Black Krim (Ik zie helaas dat ik maar 2 foto's mag toevoegen, maar: zie link)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben benieuwd wie mij om welke reden een min heeft gegeven...
Omdat dat zo mooi klinkt in de oren en rood omdat ze echt rijp zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
om aan te geven dat ie goed rijp moet zijn, dus niet groenig of heel hard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in dat programma gaat het over 2 teams: RED tomatoes en GREEN peppers....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In sommige talen is "blue tomato" een aubergine. Maar volgens mij niet in het engels....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tomaat is er in ivoorwit, van geel naar oranje en via rood tot roze en bijna zwart. En wat dacht je van zoete, volrijpe groene tomaten. Ook zijn ze er met streepjes (groengeel, oranjegeel). Dat wij vooral bekend zijn met de rode en daarom geen 'rode tomaten' zeggen, betekent niet dat dit in andere landen ook zo is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die gast (Ainsley Harriot) zegt red tomato als tegenstelling tot green pepper.
Tomaten zijn niet altijd rood, er zijn ook groene en gele.
Klein 50
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarschijnlijk is de vraag ondstaan naar aanlijding van het tv programma reddy staddy kook.
inmiddels heb je al vele andwoorden gezien
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jouw vraag of tomaten alleen maar rood zijn is denk ik wel beantwoord, er zijn ongeveer 3000 tomatensoorten op de wereld (kijk in de grote larousse gastronomique). Waarschijnlijk zijn ze niet eens allemaal beschreven gezien de enorme hoveelheid kruisingen en nieuwe stekvarianten. Trouwens zijn gele, zwarte en groene tomaten dichterbij verkrijgbaar dan je denkt, de albert heijn verkoopt ze.

Engelsen gebruiken vaak bijvoeglijke naamwoorden en bijwoorden om hun zelfstandige naamwoorden te versterken. Bijvoorbeeld bestellen wij 1 thee, engelsen 1 kop thee, zij gebruiken hun taal meer dan wij, Nederlanders zijn zuinig in spreektaalgebruik, engelsen daarentegen halen alles uit de kast om hun taal charme te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sweet pink, de nieuwe roze tomaten over een poosje
ook in Nederland verkrijgbaar.