Hoe maak ik een lekkere kruidenmix voor bami?

Ik wil af van al die pakjes en zakjes en ben nu op zoek naar een recept voor kruidenmix voor bami. Welke kruiden moet je gebruiken om bami (met groenten erdoor) lekker te kruiden? En in welke verhoudingen. Niet te scherp graag, er eten kinderen mee.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
7.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lol: Ik las: Hoe maak ik een lekkere kruidenmix voor Bambi?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach gossie.....wat wreed! (-: (-:
paulus811
13 jaar geleden
Heel goed, weg met die veel te zoute en vieze zakjes. Probeer mij antwoord een keer.

Het beste antwoord

Knoflookpoeder tl.
Gemberpoeder tl.
Komijn 1/2 tl.
Heel klein stukje Trassi (snuifje.
Koreander tl.
Kruidnagel (snuifje)
Je kunt er een theelepel kerry bijdoen (hoort niet, wel kruidig)
Verder , ui, prei. selderij, tauge en stukje wortel voor de kleur/smaak zout en klein beetje sambal Badjak mild.
Zo moet het voor kinderen ook lekker zijn. Dit is dus een aangepast recept.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

dan zal deze oude marinekok u een boemboet-je (kruidenmix) voorstellen.vanwege de kids,staat de sambal op tafel.:) ik ga uit van 400 gram vlees*in een bakje: 1 fijngesneden middelgrote ui, 3 a 4 plakjes ontbijtspek aan stukjes.knoflook tenen naar smaak, fijngemept en gesneden,4 cm gemberwortel geschild en fijn gesneden.bami koken een minuut minder dan op de verpakking.zelf gebruik ik *schouderkarbonades,die ik eerst bak en laat afkoelen,daar snijd ik reepjes van.de boemboe
even aanbakken in wat zonnebloem olie 3 eetlepels,na een minuutje het vlees toevoegen,wat zout en peper.de bami daar weer bij,het geheel mengen.en dan (we zijn er nog niet) fijngesneden prei,omelet ham,en wat bladselderie.poeders in plaats van vers? 3 theelepels gemberpoeder,knoflook naar smaak. ik hoop dat het u allen bevalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik het goed begrijp, is het alleen knoflook en gember, peper en zout?
ik heb niet echt een kruidenmix maar wel een heel makkelijk, snel en heel lekker recept voor bami met veel knapperige groente

1 bakje spekjes aan dobbelsteentjes
250 gram kipfilet aan kleine blokjes
knoflook (3-4 teentjes)
uien
witte kool
tauge
2 takjesbosuitjes
1bouillonblokje
sambal
oestersaus
1 zak eiermie

Bak de dobbelsteentjes lekker bruin, voeg daarbij de knoflook en de uien en blokjes kipfilet, bak het even goed aan. Vuur zachter, witte kool erbij en het bouillonblokje en laat het op een laag vuur een beetje garen.
Ondertussen de eiermie koken.
Als de kipfilet en de witte kook gaar zijn, de tauge en bosuitjes erbij en op het laatst de mie, 2 1/2 eetlepel oestersaus erdoor, even doorwarmen en het is al klaar!

Je hebt zo een lekker bami met veel groente, de kinderen hier vinden het heerlijk. Je kunt er nog een lekker eitje op bakken en augurkjes, uitjes en atjar erbij doen, heerlijk!

Eet smakelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bami koken, afgieten en met een beetje neutrale olie omroeren.

Ei (of meer) bakken met een beetje koenjit (geelwortel)

Dan beetje (theelepel) ketoembar over nasi/bamivlees (liefst bio) en bakken met een beetje ontbijtspek in neutrale- of wokolie. Dan ui in stukjes en fijngesneden knofklook zachtjes bakken en als de ui glazig wordt groente erbij (neem een zak chinese groente) en een handje selderij (alleen de blaadjes). Als de groente begint te slinken dan ketoembar, djinten, zoete sojasaus (ABC van de toko, geen conimex), halve theelepel trassi en een flinke eetlepel pindakaas erbij. Goed doorwarmen, dan vlees er weer bij en de gekookte mie erbij en de gebakken ei in stukjes en de hele boel nog even flink warm maken.

Dan opdienen met augurk, zoetzuur, kroepoek, gebakken uitjes, sambal en pindasaus (van wijko, bruine emmertjes te koop in de supermarkt) voor de liefhebber.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog even dit; als het vlees gaar is dat uit de pan nemen en pas dan de ui en de knoflook erin. Eventueel beetje olie erbij als het nodig is.

Toegevoegd na 2 minuten:
He, ik vergeet nog dat er een kippenbouillonblokje door moet. De mie kun je ook koken in water met een blokje kippenbouillon.
paulus811
13 jaar geleden
BAMI INDISCh

Ingrediënten

100 gram gepelde garnalen

Olie om te frituren

250 gram gedroogde Chinese mie

zonnebloemolie

2 eieren

1/2 ui, in stukjes gesneden

100 gram kipfilet in dunne reepjes

50 gram taugé

een klein spitskooltje

2 lente-ui, in dunne sliertjes gesneden

2 teentjes knoflook, fijngehakt

Sambal

bouillonblok

Ketjap

selderij

peper

1) Kook de mie in kokend water, ca. 4 minuten. Laat de mie uitlekken en spoel deze direct onder koud water goed af. Laat 1/2 uur zo staan en keer de mie eenmaal om goed te laten drogen.

2) Verhit de wok op hoog vuur tot deze begint te roken. Laat 4 eetlepels olie rondvloeien. Roerbak de ui 15 sec., toevoegen: garnalen, kip, 1 minuut in hoog tempo tot ze gaar zijn. Schep ze op een bord, maar laat zoveel mogelijk olie in de wok.

3) Voeg de losgeklopte eieren erin, even roerbakken. Voeg daarna knoflook, lente-ui, taugé, mie en sambal bouillonblok toe en roerbak 1 minuut in hoog tempo op hoog vuur. Daarna toevoegen: garnalen en selderij kip,1 minuut roerbakken tot alles door en door warm is. Op smaak maken met zout en peper ketjap en snel opdienen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je de bami goreng?

Ik doe het altijd zo; Ik snijd hamlapjes in blokjes en doe ze in een kom. Dan strooi ik er djahe (gemberpoeder)zout, peper, knoflookpoeder (of knoflook uit de molen)ketoembar (gemalen koriander) selderijzout en een scheut ketjap doorheen. Roer het goed door en laat het even marineren.
Dan verhit ik in een wok wat wokolie ( lekker geurig) en bak daarin wat gesneden ontbijtspek in reepjes en doe hier dan het gemarineerde vlees bij. Even lekker bakken en scheppen en dan gaat er grof gesnipperde ui bij, ook even meebakken tot het een beetje kleur krijgt.
Doe er dan geschaafde witte kool en prei bij en op het laatst taugé. ( je kan ook een bamie groente pakket nemen natuurlijk).
Dan, heel belangrijk! De mie heb je al van tevoren gekookt, afgespoeld en laten uitlekken. Die staat dus in de vergiet. Houd deze even onder de koude kraan en maak onder het stromend water even los met je vingers.
Die gaat nu bij alles in de wok en die meng je nu door het mengsel. Ik doe het altijd met 2 houten spatels, optillen en mengen. Zo bak je alles op want goreng betekent 'gebakken'. Je kunt nu nog wat verse gesneden bladselderij erover strooien en kort doormengen vlak voor je het serveert. Ook wat sambal badjak is erg lekker erdoor. dit is lang niet zo heet als sambal oelek en geeft een lekkere smaak af.
amc