is het verboden om alcohol te drinken als je onder de 16 jaar bent ?

je mag geen alcohol kopen als je beneden de 16 jaar bent. maar wat als je 14 bent en je pakt een biertje thuis uit de koelkast? ben je dan strafbaar?

Toegevoegd na 23 uur:
wil er zelf nog even aan toevoegen dat ik een jongen van 18 jaar ben en dit puur intresse was. Groetjes.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
1.8K

Het beste antwoord

Bezit van alcohol onder de 16 is wel strafbaar.

'Minister: bezit alcohol onder 16 jaar strafbaar'
Minister Klink van Volksgezondheid wil het bezit van alcohol voor jongeren onder de 16 jaar strafbaar stellen. Op die manier kunnen jonge drinkers beter worden aangepakt, verwacht de bewindsman. Kamerlid Sterk (CDA) vroeg het kabinet dinsdag om opheldering naar aanleiding van berichten over ‘comazuipen’ door jonge tieners.

Sinds januari dit jaar werden 86 kinderen met alcoholvergiftiging in het ziekenhuis opgenomen. Hun gemiddelde leeftijd was 13,5 jaar. Dit weekeinde werd een 12-jarige jongen bewusteloos op straat aangetroffen, nadat hij voorafgaand aan een feestje had ‘ingedronken’.

Nu is alleen de verkoop van alcohol aan jongeren onder de 16 verboden. Door ook het bezit te bestraffen, hoopt Klink excessen beter te kunnen bestrijden. Ook wil de minister dat de bestaande regels veel strenger worden gehandhaafd. De landelijke Voedsel- en Waren Autoriteit heeft hiervoor te weinig controleurs, zei Klink. De handhaving zal een taak worden van de gemeenten, zodat bijvoorbeeld de politie toekomstige overtreders kan beboeten.

Verder wil de minister gemeenten de bevoegdheid geven om vergunningen van supermarkten en slijterijen in te trekken, als zij zich niet aan de regels houden.

Minister Rouvoet voor Jeugd en Gezin liet gisteren weten zich ernstig zorgen te maken over het alcoholgebruik onder jongeren. ‘Schokkend hoe vaak dit voorkomt. Een deel van de jeugd maakt er een wedstrijd van, terwijl alcohol bij kinderen blijvende hersenschade veroorzaakt.’

Rouvoet zou de verkoop van breezers en andere zoete mixdrankjes in supermarkten het liefst verbieden. Het ministerie van Volksgezondheid onderzoekt momenteel of zo’n verbod niet strijdig is met Europese wetgeving. ‘Het ligt moeilijk, omdat je een onderscheid moet maken op basis van zoetheid, in plaats van op alcoholpercentage. Misschien kunnen we dit op Europees niveau regelen’, aldus Rouvoet.

Gemeenten mogen binnenkort zelf bepalen of ze de leeftijdsgrens voor de verkoop van bier, wijn en breezers opschroeven van 16 naar 18 jaar. Dat voorstel van minister van Binnenlandse Zaken Ter Horst werd onlangs door het kabinet geaccepteerd.

Bron: De Volkskrant
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (4)

Nee dan ben je niet strafbaar. Dat ben je alleen als je het in het openbaar koopt of drinkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het in het openbaar koopt ben je echt niet strafbaar hoor, verkopen wel.
Het is niet strafbaar, maar ook niet slim.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als dat mag van je ouders: dan niet.
Maar als die het niet goed vinden, dan wel.
Dan krijg je billenkoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet verboden om onder de 16 jaar alcohol te drinken en als dat 1 keertje is, is er ook niet veel aan de hand (wie heeft dat niet gedaan, toch). Het is tot je 16de de verantwoordelijkheid van je ouders om goed voor je te zorgen en dus dat je niet 'drinkt' en dan bedoel ik niet met oud en nieuw 1 biertje drinken.