Wat is de beste manier om een fles wijn te bewaren? staand of liggend?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
2.4K

Het beste antwoord

liggend

Toegevoegd na 6 minuten:
bij het bewaren van wijn in flessen mag de lucht best vochtig zijn, maar zeker niet de muren. Liever een plasje op de grond dan een natte zandbodem.
Enig vocht in de lucht is juist goed omdat anders de kurken van buitenaf uitdrogen. Een droge kurk lekt wijn of er komt veel zuurstof bij de wijn. Hanteer een luchtvochtigheid van maximaal 80% wanneer u daar invloed op heeft. Een te natte omgeving levert ook natte etiketten op

Duisternis is belangrijk
u kunt de deur van de kelder gerust open laten staan. Een lamp bij het werk in de kelder is ook nodig. Maar licht kan de zwavel in wijn reduceren tot waterstofsulfide (rotte eierenlucht), alhoewel de betere wijnmakers amper zwavel gebruiken

Rust
rust roest, maar niet in een fles. Laat flessen liggen, opdat de kurk vochtig blijft. Geen wasmachines in de buurt bijvoorbeeld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima antwoord,...alleen die kurken, beetje uit de tijd.
Zelfs mijn Hollandse Franse wijnboer is over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad Moolkeesje. Kurken zijn tegenwoordig nog maar zelden van kurk gemaakt, maar van kunststof.

Andere antwoorden (8)

Liggend, en de fessen geregeld draaien zodat de kurk niet uitdroogt, anders krijg je azijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Liggend, omdat de kurk dan vochtig blijft.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als de kurk namelijk uitdroogt en daardoor krimpt kan er lucht in de fles komen.
Amadea
13 jaar geleden
De wijn moet liggend worden bewaard en zo blijft de kurk van binnenuit nat en komt er op de lange duur geen zuurstof bij die de smaak van de wijn kan beínvloeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een beetje kwaliteitswijn met een kurk liggend en koel. laten we zeggen op keldertemperatuur. Op wijn in flessen met schroefdop of in zakken in dozen is niets tegen. De kwaliteit is doorgaans heel redelijk. Die bewaar je eveneens niet al te warm. Binnen enkele maanden tot een jaar gedronken is de kwaliteit over het algemeen nog goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echte bewaarwijnen worden normaal "liggend" of schuin-liggend en bij een relatief stabiele en koele temperatuur bewaard. Hierdoor wordt de kurk-stop vochtig gehouden en droogt minder uit.

Moderne afdichtstoppen (zelfs kurken stoppen) worden tegenwoordig "behandeld". zodat gevaar voor uitdroging zo goed als uitgesloten is gedurende de normale en maximale opslagtijd . Men kan dus tegenwoordig bijna alle normale "bewaarwijnen" staande bewaren. Indien de wijn niet lang bewaard wordt, bewaar de flessen dan altijd "staande".

Voor een goede uitleg over het bewaren van wijn moet je even op de link klikken.

Met dank aan Twickx.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het nieuwe flessen betreft inderdaad liggend.
Als je het hebt over aangebroken flessen, dan vacuum gezogen met een klein pompje. Bij Blokker of bij de Hema hebben ze die voor een zacht prijsje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt aan de kurk. Als het een kunststof kurk heeft, dan maakt het niets uit. Deze kan niet uitdrogen. Maar een echte kurk kan juist wel uitdrogen als de wijn staand wordt bewaard dan zal de kurk waarschijnlijk uitdrogen waardoor de wijn kapot gaat.

Dus kijk even naar de soort kurk. En voor later: proost!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is dat ook per wijn verschillend, Ik weet namelijk nog wel dat in de winkel waar ik werkte sommige flessen wel en andere weer niet liggend werd gepresenteerd. Maar aan de andere kant kun je ook denken dat het volgens mij niet zo heel veel uitmaakt omdat je ook niet weet hoelang wijn in de winkel 'staat' Sommige soorten wijn in de supermarkt lopen zo langzaam dat zo'n fles er misschien ook wel 1 of 2 jaar staat en tja dan is er ook niemand die die fles neerlegt of omdraait en volgens mij smaakt hij dan ook nog steeds