Hoe kan ik zelf het alcohol percentage van dranken meten?

Ik krijg wel eens een fles met huisgestookte drank zoals slivovic bijvoorbeeld. Daar staat dan geen etiket op en het is duidelijk heel sterk. Hoe kan ik meten hoe sterk het exact is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
27.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je de soortelijke massa bepaalt dan kom je al een heel eind... water is 1 en alcohol is 0,8, dus rekensommetje is simpel...

Het beste antwoord

Met een alcoholmeter natuurlijk, zie link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jah dat is hetzelfde als zelf uitrekenen, maar wel makkelijker idd!

Andere antwoorden (4)

wegen?

dichtheid water:1 g/cm³
alcohol: 0,80 g/cm³

Toegevoegd op 14-05-2009 09:23:01
De belangrijkste ingredienten zijn nl water en alcohol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eerst jezelf ijken met bier of wijn waar je de percentage van weet, kijken hoe je je dan voelt, en dan de volgende dag de huisgestookte drank. Voor een nauwkeurige meting moet je de ingredienten weten, of een chemische analyse maken vrees ik. Maar pas op met huisgestookte drank....ik heb genoeg horrorverhalen gehoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het soortelijk gewicht meten met een hydrometer en dan de omrekentabel gebruiken,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem een hoeveelheid slivovica, weeg deze. Dan langzaam verwarmen (maar niet koken!)... Zodra alle alcohol verdampt is en het restant gaat koken, weer wegen. Dan weet je de verhouding alcohol en water.