Als ik een restje van mijn groene thee laat staan, is deze uren later rood. Hoe zit dat?

Ik gebruik sencha, Japanse groene thee. Ik zet die momenteel door losse thee in een mok te doen, waar ik vervolgens water op giet. Die blaadjes zijn irri bij het drinken en geven aan het eind een behoorlijk bittere smaak, dus giet ik de thee over in een theeglas. Zodoende zit er hooguit wat gruis en een enkel blaadje in m'n thee.

Als ik vervolgens een bodempje van die thee laat staan, is dat later rood geworden. Heeft dit met fermentatie te maken wellicht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
1.5K

Antwoorden (2)

Ik denk van wel, de thee komt in contact met zuurstof en oxideert (fermenteert).
Dan zou het dus vanzelf een soort zwarte thee worden ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht dat groene thee van een andere plant kwam, maar dat is dus niet zo (zie link). Directe antwoord op de vraag: het zit er dik in dat het fermentatie betreft.

Het is wel zo, dat je groene thee niet met te heet water op mag gieten, of te lang mag laten trekken, want dan wordt hij licht giftig.