Is het niet drinken van melk slecht voor je?

Ik drink geen melk alleen af en toe yoghurt en kaas, maar ik drink geen melk. Mijn ouders zeggen dat dit slecht voor je is en dat je zwakke botten zou krijgen. Ik zelf denk dat dat een fabeltje is en dat je zonder het drinken van melk genoeg calcium binnen krijgt. Is het niet drinken van melk slecht voor je? Zo ja waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
4.1K

Antwoorden (15)

Daar zijn nog steeds de meningen over gedeeld bij de geleerden,in ieder geval karnemelk als je dat lust is nog gezonder!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus voor de karnemelk.
Klopt jij hebt gelijk, melk is helemaal niet goed voor mensen. Landen waar geen melk wordt gedronken hebben mensen veel sterkere botten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoiets had ik ook gelezen. Alleen ik wist niet of het echt betrouwbaar was wat ik had gelezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bron? Iedereen kan dat roepen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor de bron
Cryofiel
13 jaar geleden
Pilliewillie is een bekende kwakzalver. Hij beweert veel, vooral dat hij wetenschappelijke informatie geeft. De wetenschap denkt daar echter heel anders over. Pilliewillie maakt vooral veel reclame voor zijn eigen middeltjes. Middeltjes waar, zachtjes gezegd, enige twijfels over bestaan. Kortom, een uiterst onbetrouwbare bron.
Nee. De melkindustrie is zeer succesvol in het idee implanten dat melk noodzakelijk is. Als jij voldoende andere producten binnen krijgt met mineralen en calcium is er geen enkel probleem
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overmatig melkgebruik belast het immuunsysteem, waardoor de afweer tegen ziekteverwekkers afneemt. De overmaat aan eiwitten uit de melk wordt afgezet in de wanden van de bloedvaten, hetgeen bijdraagt aan het ontstaan van hoge bloeddruk en verdikking van het lymfevocht veroorzaakt; daardoor ontstaat lymfestuwing en kan het lichaam niet goed ontgift en ontzuurd worden. Naast ongewenste symptomen als diaree, winderigheid en opgeblazenheid stellen melkdrinkers zich ook bloot aan het risico op het ontwikkelen van andere chronische ziekten en kwalen door Lactose intolerantie (doordat men geen enzymen heeft die de melksuikerlactose verwerken).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak scheppen dit soort reacties onrust. Waarom? Omdat men, denk ik, niet goed leest, want de problemen die je opsomt kunnen ontstaan bij zeer overmatig gebruik van een product, dat geldt voor alles. Ik heb geleerd dat, overal waar het woordje te voorstaat, niet goed voor je is. Dat geldt voor alles. Melk is niet per se nodig, maar met mate denk ik niet ongezond en altijd nog beter dan vele andere dorstlessers. Van Lactose intolerantie is bekent dat deze ook meestal, na gewenning aan melkproducten, weer vanzelf overgaat.
Je hebt gelijk, melk is bedoeld voor jonge dieren en dus ook baby's- veel volwassenen kunnen er helemaal niet zo goed tegen.
Als je voldoende andere calciumrijke producten gebruikt, is melk helemaal niet nodig. 'Af en toe' is dan niet genoeg, je hebt wel wat meer nodig.
"Zwakke botten' is ook onzin, als je veel calcium binnen zou krijgen zonder voldoende vitamine D (en voldoende beweging!) werkt het nog steeds niet goed.
Probeer gewoon 'gezond' te eten en te bewegen en vervang melk door yoghurt of karnemelk, dan kom je niets tekort en zul je prima botten hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vraagje : waarom is karnemelk gezonder dan melk ( of minder ongezond)?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In karnemelk zit iets minder lactose dan in melk. In geitenmelk nog wat minder overigens, en je hebt ook speciale lactose-arme melk.
Als lactose-intolerantie een probleem is, kun je ook lactasepillen halen bij de apotheek, dan wordt de lactose gesplitst voor het in je darmen komt.
Zolang je voldoende alternatieven tot je neemt is er niks aan de hand.

Verdiep je eens in de schijf van 5 en met name de zuivel schijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
ik tel iets meer dan 5 op deze schijf (he, dat rijmt ook nog)
Wel een goed antwoord.
Laat je niet ompraten door anderen, MELK IS SLECHT voor je, dus het niet drinken er van is beter.
Er zijn nieuwe rapporten die vertellen dat de calcium uit de melk, vrijwel niet wordt opgenomen , erger nog, er zijn aanwijzingen dat het zelfs de ontkalking van de botten bespoedigd.
Er lijkt ook een verband te bestaan tussen veel en regelmatig melk drinken en het voorkomen van darmkanker. (amerikaans rapport)
Melk zou gaan gisten in de darmen en er een belastende aanslag aan de binnenkant van de darmen achter laten.
Als laatste, zeer veel kinderen kunnen niet tegen het melkdrinken, ze worden snotterig, verkouden, keel en oorontstekingen, gewichtsverlies enz.
Dus blijf maar lekker geen melk drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Melk uit de supermarkt is dode rotzooi waar kankercellen goed op kunnen groeien. Geef mij maar melk uit de koe en niet uit een pak. +!
Melk is voor kalfjes en jij bent toch geen kalf? ;)

Als je voldoende groene groentes, eieren en noten eet, krijg je ruim voldoende calcium binnen en de calcium uit groente wordt beter opgenomen door je lichaam.

Mijn dochter is 19 en heeft NOOIT melk gedronken!! Ze is super gezond, heeft nooit iets gebroken en is goed gegroeid!

Je lichaam geeft niet voor niets aan dat je het niet lust. Af en toe yoghurt is goed voor je omdat de lactose (wat dus de grootste boosdoener in melk is) er niet meer in zit.

Het fabeltje dat melk goed voor je is, is ooit door de overheid bedacht omdat Nederland met een melkoverschot zat. Toen zag men de slechte eigenschappen van melk nog niet in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
melk drinken zou helemaal niet zo gezond zijn als wordt gezegd ( door de melkfabrikanten). als je buitenlanders op bezoek krijgt en je schotelt ze een broodmaaltijd met melk voor dan vallen ze van hun stoel van het lachen of van ongeloof. in het buitenland wordt nauwelijks melk gedronken . en toch zijn ze niet ongezonder. Er zijn ook berichten dat de calcium in de melk niet wordt opgenomen door het lichaam.
desondanks : een glaasje melk op z'n tijd vind ik best lekker :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Melk drinken bij je eten is hoe dan ook niet goed, je eten verteert dan veel slechter.
Van het zuivelschap MOET je melk drinken, van de verenigde vleesproducenten MOET je dagelijks een halve kilo vlees wegkauwen, en van de stichting ter promotie van de kip moet dat dan kippenvlees zijn.

Een mens moet de eerste zes maanden MOEDERMELK drinken, dat dan weer wel. Daarna is het lichaam er eigenlijk niet op gebouwd, en krijgen relatief veel mensen darmproblemen van zaken als veel koffie of melkproducten.

Laat je niet gek maken, die kalk zit in veel meer produkten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
melk is voor babies

Toegevoegd na 44 seconden:
kalfjes, lammetjes enz...calcium kunnen we uit andere producten halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik drink elke dag 0.5 liter melk, heb nergens geen last van bijwerkingen die hier beschreven staan en mijn botten? heb in mijn hele leven( bijna 19 jaar) nog nooit iets gebroken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het drinken van melk is een prima idee voor:

a: mensen die er geen intolerantie voor hebben
b: mensen die net vijf jaar bezetting door een vijandelijk buurland met hongersnood achter de rug hebben
c: de zuivelindustrie

Laat je over calcium niets wijsmaken. Dierlijke eiwitten remmen de verwerking van calcium. Die eiwitten werk je met melk nu juist naar binnen. Plantaardige bronnen van calcium zijn dus beter. Kijk maar naar olifanten. Die hebben een gigantische botmassa maar ze drinken echt geen melk, zodra ze kalf-af zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vergelijking met een dier is echt geen bewijs... Een olifantenlichaam werkt heel anders dan dat van ons, dat kan je niet vergelijken. Vergelijk het dan liever met de landen waar nauwelijks zuivel gebruikt wordt, daar is weinig botontkalking, dus blijkbaar kunnen mensen ook goed aan calcium komen zonder zuivel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een olifant is niet zomaar een dier maar een zoogdier, zoals wij, met een heel grote botmassa, ondanks het niet drinken van melk. Maar je hebt gelijk dat het nog geen bewijs is.
Was het allemaal maar zo simpel als de voorgaande antwoorden....
Bij botontkalking spelen een heleboel factoren mee, waaronder calcium, maar ook de verzurende werking van je voedsel, vitamine d, beweging en natrium.

Het is inderdaad belangrijk om calcium binnen te krijgen. Dat kan uit melk, in melk zit inderdaad een heel grote hoeveelheid, maar het kan ook zonder melk. In landen waar nauwelijks zuivel gedronken wordt, hebben maar weinig mensen botontkalking, zij zorgen dus op een andere manier voor calcium.
Aan sojamelk en sojayoghurt zit vaak calcium toegevoegd, hoewel niet bij alle merken. Daarnaast zit in veel ander voedsel ook calcium, zoals in amandel, broccoli, tahine (sesamzaadpasta), vijgen, paksoi, zwarte bonen, witte bonen, boerenkool. Het is verstandig om te zorgen dat je elke dag wat van zulke producten gebruikt.

De hoeveelheid calcium die je nodig hebt, is oa. afhankelijk van de verzurende werking van je voedsel. Voedingsmiddelen hebben een base of zure werking, en als je voedsel te verzurend is, haalt je lichaam telkens allemaal calcium uit je botten om te zorgen dat je bloed niet te zuur wordt. Als je voedsel meer base is, hoeft die calcium niet uit je botten gehaald te worden, en heb je dus niet zoveel calcium nodig om het weer aan te vullen.
Vlees is sterk verzurend, zuivel en graan licht verzurend, groente en fruit (ook zuursmakend fruit) zijn base. Als je veel vlees, zuivel en graan eet, en weinig groente en fruit heb je dus veel meer calciumverlies, en dus ook meer calcium-inname nodig. Een grote hoeveelheid zuivel is ondanks de grote hoeveelheid calcium waarschijnlijk niet verstandig, omdat de verzuring dan meer effect heeft dan de calcium; maar dat is nog niet duidelijk. Een kleine hoeveelheid melk heeft wel nog een positief effect.

Waarschijnlijk is dit een van de redenen dat in bepaalde landen nauwelijks botontkalking voorkomt, het voedselpatroon is daar veel minder verzurend dan hier.

Verder zorgt natrium (wat in zout zit) voor calciumverlies, LoSalt gebruiken ipv gewoon keukenzout is dus verstandig.
En verder heb je genoeg beweging en vitamine d nodig, die hebben een zeer sterke invloed op de gezondheid van je botten, wegen misschien wel even zwaar als calcium.

Dus zorg voor genoeg calcium, beweeg genoeg, kom genoeg in de zon in de warme helft van het jaar, eet meer groente en fruit, en minder vlees en natrium.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geweldig antwoord
+
ik zelf drink ook helemaal geen maar wel melkproducten zoals vifit en dergelijke, en ik moet je eerlijk zeggen voel me er niet slecht bij heel sporadisch doe ik wat bij mijn cornflakes een keer per jaar ofzo eigenlijk de rest alleen yoghurt zonder suiker