Pannenkoeken zijn niet gezond als je ze bakt met zonnebloemolie, ze maakt van witte bloem, je ze vaak eet, in plaats van een warme maaltijd en met andere snelle koolhydraten als stroop, suiker, blikfruit etc. eet. Pannenkoeken van volkorenmeel en gegeten met kaas of spek en in plaats van een broodmaaltijd gegeten zijn minder ongezond. Het ligt er vooral aan hoe vaak pannenkoeken op je menu staan. Maar zo af en toe best lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Als je elke dag 5 pannenkoeken eet, en je bakt ze ook nog in veel vet, dan is dat ongezond ja.

Maar als je een keer in de twee weken een paar pannenkoeken bakt in weinig vet, en je belegd ze ook nog met bv met groente of fruit, dan is dat niet echt ongezonder dan een gemiddelde warme maaltijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yes; plus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een pannenkoek met banaan of appel kan ik mij nog voorstellen, maar met groente ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@vierenzestig: gebakken prei, gebakken ui, gebakken of gekookte bloemkool, dat soort dingen zijn heerlijk op pannenkoeken. Zeker als je ze behoorlijk klein snijdt, of verwerkt in een hartige saus.
als je ze niet dagelijks eet zie ik er niets ongezond aan
fremar
13 jaar geleden
ik denk dat pannekoeken op zich niet ongezond zijn maar hetgeen we er bij nuttigen zoals suiker,slagroom en dergelijke dat dit eerder ongezond word als je er heel veel van eet.Je kan bijvoorbeeld pannekoeken maken van kikkererwtenmeel en dat is helemaal niet ongezond je kan ze eten bij een groentenschotel bijvoorbeeld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoor
maar hetgeen je erop doet kan ongezond zijn zoals
ijs,hagelslag,suiker,stroop enz enz
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gemiddelde pannekoek van 20 cm doorsnee en 70 gram = 135 kcal.

Een grote, in een restaurant, is al gauw 175 gram
en 340 Kcal.

En dat is zonder beleg.

Een zelfgebakken pannekoek van volkorenmeel, met weinig vet en belegd met wat groente is dus minder ongezond dan een grote pannekoek met alles er op en er aan, in een restaurant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ze zelf maakt, kun jij ze zo gezond maken als je zelf wilt. In een pannenkoeken restaurant moet je maar afwachten wat je krijgt, en weet je meestal niet waar het precies van gemaakt is. En hoe het bereid is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet of nauwelijks als:
- ze bestaan uit meergranen
- gebakken worden in gezonde olie
- gevuld worden met een verantwoorde vulling zoals appel, kaas, groente, noten,Groente

Toegevoegd na 3 uur:
Ik zie aan de laatste regel dat ik op dat met meerdere dingen tegelijk bezig was.
Namelijk, even computeren bij GV en tegelijkertijd meergranen pannenkoeken bakken... Juist, met (veel en diverse) groenten! Gelukkig zijn die wat beter gelukt dan de afsluiting van mijn antwoord...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga na wat er in een pannenkoek zit.
Meel = gezond
Ei = gezond
Melk = gezond
zout= niet schadelijk bij geringe hoeveelheden.
Een pannenkoek is vergelijkbaar met brood en het is dan ook het beleg dat bepaald in welke mate het gezond is ongezond wordt.
Bij normale consumptie zijn pannenkoeken goed voor je maar op pannenkoeken alleen kun je niet leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een pannenkoek bevat ook nog redelijk wat olie, redelijk veel vergeleken met andere graanproducten, wat voor veel mensen ongezond kan zijn als ze er teveel van gebruiken.
En door veel mensen wordt het gebakken van wit meel, wat niet echt gezond is. En van melk en ei hangt het maar af hoeveel je daarvan voor de rest al binnenkrijgt, of het gezond of ongezond is.
Dat is afhankelijk van wat je recept is.
Gebruik geen kant en klare mixen, maar maak het lekker zelf en doe er in- en er op wat je wilt. Van honing tot sambal, je kan er eindeloos mee varieren, dat maakt het zo gezond als je zelf wilt.
Ik maak wel eens pannenkoeken van echt boekweitmeel (volkoren) van de molenaar en ze smaken fantastisch, ik doe er voor de zoete pannenkoek lekker vers fruit op of gedroogd met een schep (soja)yoghurt.
Hartig is erg lekker met wat verse basilicum en wat zelfgemaakte oven-gedroogde tomaatjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms gebruik ik pannenkoeken als vervanging van aardappels (door volkorenmeel te gebruiken) en in plaats van vlees (door de eieren die erin gaan).

Daar bak ik dan roerbakgroenten en (verse) kruiden in mee. Soms ook kipfilet, als we al dagen vegetarisch hebben gegeten.

Het is vast iets vetter dan aardappels, vlees en groente, maar voor die drie keer per jaar dat we het eten, is het beslist niet ongezond!