Wat is een lekkere wijn om mee te beginnen als je wijn wilt leren drinken?

Is het verstandig om eerst met een rosé te beginnen?
Welke wijn is aan te raden als diegene normaal van zoete drankjes houdt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
12.4K

Antwoorden (10)

Je kunt dan heel goed met een fruitige rose beginnen of een fruitige rode wijn. Deze wijnen zijn lekker fris en zoet. Een zoete witte wijn is ook een mogelijkheid.

Als de smaak wat meer ontwikkeld is, kun je langzaam aan over gaan op de wat meer krachtige wijnen. Neem de tijd voor het ontwikkelen van de smaak.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Als iemand van zoete drankjes houdt zijn Duitse witte wijnen (b.v. Spätlese) of Franse als Graves Superieur of nog beter Haute Sauternes aan te bevelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Canei, echt een begin wijntje, zoet en een beetje sprankelend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja heerlijk, was ik vroeger gek op. Nu af en toe op warme dagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens, blijft lekker.
paulus811
13 jaar geleden
Maar dit mag serieus geen wijn genoemd worden. En lekker is lekker hoor, maar neem dan een goede Asti spumante. Kost ietsje meer maar is zoveel lekkerder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811 , Tjaa, ranja is het ook niet en hij is te vinden in het wijnschap. Voor de echte wijnkenner zal het niet de beste zijn maar ik ben geen "echte" wijdrinker. ;))"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik drink nog niet lang wijn, vindt wijn heerlijk. Maar canei... niet te zuipen!:S
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gast25506 , ieder zijn smaak, wat jij lekker vindt is misschien net de wijn die ik niet te zuipen vindt. ;)'
Een moezeltje, liefst een auslese of een spätlese, dus wel een beetje kwaliteit. Wat betreft rose prefereer ik hele goedkope, verkrijgbaar in diverse supers zoals Jumbo, C1000 en Jan Linders, en wel de "Rose de Fruits", lekker fris en fruitig. Een zoete witte, Moelleux Blanc, een cote de Bergerac (van de slijter) of met bubbeltjes, de Caneï, ook bij de meeste supers te koop.
Op de Griekse toer, is de witte en de rode Imiglicos, en zo zullen er nog veel meer zijn.
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Ja, rosé de fruits is erg lekker! Ik neem ook altijd een fles daarvan mee. Bij ons is hij bij de Vomar en Dekamarkt te koop.
Ik ben begonnen met de rode huiswijn van AH.
Betaalbaar en best lekker. Drink het zelf bij voorkeur gekoeld. Ongeveer drie euro per fles.

Als het echt warm is, drinkt gekoelde rosé wat makkelijker weg.

Bij Lidle hebben ze ook een groot en betaalbaar wijn assortiment.

Smaak is heel persoonlijk. Je moet gewoon wat proberen.

Als je alleen bent, begin dan goedkoop. Als je het niet lekker vind kun je het altijd nog weggooien.

Als je gasten krijgt, neem je iets duurdere wijn, en vraag je aan je gasten wat ze er van vinden. ( moet je ze natuurlijk niet eerst dronken voeren...:)

Of nog beter, zorg dat jezelf ergens te gast wordt uitgenodigd, en probeer daar gewoon wat uit.
Als het op een feestje is, en je vind het niet lekker, valt het vast niet op als je het glas laat staan en je weer aan een ander tafeltje plaatsneemt. Kun je weer iets anders bestellen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of misschien een Beaujolais (als je rood wilt proberen). Neem dan wel een Beaujolais nouveau, rond november weer verkrijgbaar.
Beaujolais smaakt heerlijk fris naar bubblegum en aardbeitjes!
Wil je graag rose drinken, probeer dan eens de Portugese, zeer vruchtig en vol van smaak.
Wil je een smaakvolle witte, neem dan een 'liebliche' Moezel/Mosel, bijvoorbeeld die uit Bernkastel-Kues zijn heel goed.
Geniet ervan! En neem er lekker wat toast en een kaasplankje bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Suushobelpaard;

Als het om rood gaat kun je met een Merlot of Cabernet Sauvignon eigenlijk niets fout doen: dat lust iedereen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De pinot noir rosé (verkrijgbaar bij o.a. C1000) drinkt prima weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je van zoet houdt, zou ik een goede Asti spumante nemen. Een uitstekende italiaanse wijn, beetje zoet maar wel echte wijn met een echte wijnsmaak en een mooi bubbeltje (nee, het is echt geen champagne).

Vraag de slijter welke je moet hebben. Rose is er in zoveel soorten, dat zou ik niet doen omdat als je net een slechte treft meteen van wijn genezen bent. Asti doen dus, en een goede kost 8-10 euro.
13 jaar geleden
Mijn eerste wijn was (portugese) Mattheus rosé. Pas geleden weer es gedronken en nog steeds lekker.
Andere wijn die makkelijk wegdrinkt en geschikt voor zoete smaak:
wit: Italiaanse prosecco of Portugese vinho verde, beiden beetje mousserend, drinkt als limonade.
Duitse Moezelwijn, neem wel kabinett (kwaliteitsklasse) of spatlese (beter)
rood: Merlot (is een soort druif) is zoet. Frans, Z-Afrikaans, Australisch.
Port (echt zoet, wel wat zwaarder dan gewone wijn)
Sangria