Milieuvriendelijk en beter dan dat chemische spul van HG wat je gootsteen ontstopt. Af en toe een beetje koffiedik door je gootsteen en toilet spoelen is juist goed voor de afwatering. Resten welke zich aan de afvoerbuis hebben afgezet worden op deze natuurlijke wijze meegenomen door het koffiedik/grut. Ook je zwanenhals zal hierdoor niet verstopt raken maar juist gereinigd worden. Ben je dan toch te royaal geweest met je koffiegrut, dan kun je altijd nog even met de gootsteenontstopper/plopper aan de slag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus 1

Andere antwoorden (10)

'mogen' wel. Maar het verstopt je slangehals en eventuele vlakke buizen enorm. Zelf gooi ik het daarom altijd bij het GFT afval
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hoe krijg d je die koffiegrut verwijdert uit je afvoer ?
De mijne is verstopt erdoor reeds gewone soda en azijn geprobeerd. Cola en ontstopper van t merk kruidvat. Zou HG duo ontstopper helpen, of beter mechanisch proberen? Is een vuil goedje. En de zogezegde oplossing met heet water /kokend water doet je afvoer dus evengoed verstoppen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Mijn filter waar wat koffie dik aan kleeft, of de rest van de koffie,gooi ik door de aanrecht, verkeerd, verstopping nu, baking soda er door met azijn, het lost niet op.doe ik nooit meer.nu met azijn en soda met kokend water proberen.
Het mag wel, alleen is er kans op verstopping van de buizen.

Wanneer je de koffiegrut doorspoelt samen met kokend heet water, kan het geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je noemt het zelf niet voor niets grut, (of prut).
Prut wil je niet door je gootsteen afvoeren, althans ik niet.
Het mag wel, maar je bent wel meer water kwijt om het telkens te moeten wegspoelen.
Een klein 'tafel'prullenbakje zou je ook eventueel kunnen gebruiken om de restanten in te deponeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet niet of het waar is maar mij is altijd vertelt dat regelmatig koffiegrut door de gootsteen spoelen goed is "tegen verstopping"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meningen zijn hierover verdeeld.
Preventief werkt dit wel, maar zodra er al vet aan de wand van de leidingen kleeft, blijft de koffieprut in deze vette massa kleven.
Volgens milieucentraal hoort koffieprut ook niet in het riool terecht te komen. Dit hoort in de GFT-container.
Nu lijkt koffieprut mij voor het milieu beter dan chemische ontstoppers, maar het beste is het dus om preventief af en toe kokend water met soda door de afvoerleidingen te spoelen.

Met dank aan ruth.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn moeder van 80 had vorige week een verstopte gootsteen en heeft die zelf ontstopt met koffieprut en kokend water....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In kleine hoeveelheden is het bijzonder nuttig!
Het ontvet; neemt plakkende rotzooi mee en bovendien absorbeert het ranzige luchtjes.
In grote hoeveelheden tegelijk kan het verstoppend werken. Er zit geen krimp in de massa en ook na dagen weken wordt het niet zachter, dunner, gladder of wat ook.
Dus mijn tip: geen volle zakken tegelijk: maar kleine porties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sterker nog: Het is een prima ontstopper, mits je gootsteen niet al half dichtgeslibt zit.
Dus om je gootsteen schoon te houden, is het een goed middel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Niet waar. Heb het ervaren dat het net het tegenovergestelde is. En er zitten nog maar nieuwe afvoerbuizen op dus er kan geen viezigheid in gezeten hebben
In Spanje spoelen ze koffieprut altijd door de gootsteen dat maakt de leidingen schoon zeggen ze daar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een riool is niet bestemd voor koffieprut.
Gooi het op de composthoop of in de tuin.