Ik heb nog een paar flessen whiskey en tequila staan van 1980 : ongeopend (sealed) is du nu beter ,slechter of hetzelfde dan pas gekochte?

Ik kan hem natuurlijk openen en proeven ,natuurlijk.
Het is eerder een vraag over houdbaarheidsdatum van ongeopende flessen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
4.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Skål !!

Het beste antwoord

Sterke drank (boven 30%) is erg lang houdbaar. In oude scheepswrakken worden wel eens flessen whiskey, cognac e.d. aangetroffen. Dan spreken we toch al gauw over enkele honderden jaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Elk type alcohol heeft een termijn waarop je ze kan bewaren. Indien correct opgeslagen worden whiskeys van goede kwaliteit vooral beter. Tequila kan je wel meerdere jaren bewaren. Of 30 jaar nog goed is is lastig te zeggen.

Toegevoegd na 44 minuten:
Rose merkt terecht op dat Whiskey, zodra gebotteld, niet meer narijpt; Vooral bij wijnen krijg je narijping op de fles. Whiskey moet het van de tanines uit het vat hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Whisky kun je ongeopend heel lang bewaren zonder dat de kwaliteit achteruit gaat.

Whisky rijpt niet meer door in de fles en zal dus in essentie hetzelfde smaken als toe je hem kocht.

Toegevoegd na 12 minuten:
'In de periode van lagering in eikenhouten fust, dat jaren kan duren, is er sprake van positieve veroudering.

Zodra de Whisky in de fles zit, is deze veroudering gestopt. Gedistilleerde drank is een ‘dood’ product en in principe onbeperkt houdbaar, zolang hij maar ongeopend is.'

Toegevoegd na 56 minuten:
De tequila zal ook nog wel goed zijn...
13 jaar geleden
als de flessen niet in de zon ed hebben gestaan geef ik je een goede kans dat het nog gaat smaken.