Wat is rauwe melk ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmmm echte rauwe melk (zo van de koe) is heel vet, maar zo smaakvol!

Het beste antwoord

Rauwe melk is melk van de koe (of geit enz.) die nog geen bewerking heeft ondergaan als standaardiseren, koken, pasteuriseren of homogeniseren. Rauwe melk is het uitgangsproduct voor de zuivelindustrie. Bij niet gehomogeniseerde melk komt de room snel bovendrijven. Rauwe melk van koeien bevat ongeveer 3,85% melkvet, maar dit is afhankelijk van de leverancier (de melkveehouder) en van het seizoen.

Omdat de Nederlandse veestapel TBC-vrij is, is rauwe melk in principe vrijgegeven voor consumptie. Volgens de VWA is het drinken van rauwe melk onverstandig, er zijn in het begin van de 21e eeuw diverse mensen ziek door geworden. Dit komt omdat er in rauwe melk veel bacteriën kunnen zitten, zoals campylobacter en salmonella. Boeren mogen wel rauwe melk verkopen omdat er vanuit wordt gegaan dat de kopers de melk thuis koken vóór consumptie, dat doodt de bacteriën. De VWA pleit voor regels om te voorkomen dat bezoekers van zuivelboerderijen bekertjes rauwe melk drinken.

De verkoop van rauwe melk door de producent rechtstreeks aan de consument is in Nederland geregeld in het Warenwetbesluit hygiëne van levensmiddelen.[1] Bij het verkooppunt is een duidelijk leesbare vermelding RAUWE MELK VOOR GEBRUIK KOKEN verplicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooie eg goede uitleg

Andere antwoorden (5)

Melk vers van het beest, niet gepasteuriseerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rare min, je antwoord is gewoon goed! Plus van mij dus!
Melk direct na het melken, dus zonder processen te hebben ondergaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rauwe melk is melk wat rechtstreeks uit de uier van de koe komt. (dus niet bewerkt)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is melk rechtsreeks vd koe, oftewel niet gepasteuriseerd danwel gesteriliseerd.
Advies drink geen rauwe melk, als het besmet is met bepaalde bacterien zoals de listeria kan je er flink ziek van worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger kwam de melkboer langs de deur [ ja met paard en wagen]
met grote kannen en dan kocht mijn moeder een pan rauwe melk.
Die ging dan meteen op het gas om te koken voor pudding en chocolademelk enzo.
Eigenlijk was dat niet een echte rauwe melk want het vet was er al voor een deel uitgehaald.

Bij mijn oom die boer was en waar ik vaak logeerde
dronk ik wel eens melk recht van de koe, nog warm van de koe. Dat was echt rauwe melk.
Ik herinner mij dat ik het wel vet vond, maar wel lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
fijn momo,. zulke herinneringen ... ah.
en, je lijf kan ertegen.
da's toch heerlijk hé, de smulgedachte, mmm.