Als je na jaren van veel drinken inééns stopt; krijg je dan ontwenningsverschijnselen en zo ja, wanneer beginnen die?

En wanneer houden ze op?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
21.4K

Antwoorden (6)

Na de eerste dag al. Je gaat hevig naar de drank verlangen. Je trilt. Het leven komt je zinloos voor als je niet meer mag drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker! Uitgaande van het idee dat je het over het veel drinken van alcohol houdende dranken hebt:

Het lichaam stelt zich in op het verwerken van alcohol. Dat merkt u doordat u er steeds beter tegen kunt. Op den duur heeft u steeds meer alcohol nodig voor u die prettige roes voelt. Dit heet tolerantie. Het betekent ook dat het lichaam ontregeld zal raken wanneer u acuut stopt met drinken.
Er treden dan ontwenningsverschijnselen op die enkele dagen kunnen duren, bijvoorbeeld:

* U kunt gaan trillen, transpireren en misselijk worden.
* Uw maag kan van slag raken waardoor u kunt gaan braken.
* De darmen reageren ook: u kunt diarree krijgen, of juist obstipatie (verstopping).
* Ander symptomen zijn: een onrustig gevoel, angstiger, meer gespannen en er kunnen slaapproblemen optreden.

Gewoonlijk verdwijnen deze verschijnselen binnen een paar dagen tot maximaal een week. Van slaapproblemen kunt u wat langer last houden. U zult u elke dag wat beter gaan voelen als het u lukt het stoppen vol te houden. Het lichaam herstelt zich, ook gevoelens van onzekerheid en angst zullen afnemen als u niet meer drinkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je krijgt ca 14 dagen die minder prettig zijn. Heb je bijvoorbeeld 1 liter jenever per dag gedronken, dan kan het zijn dat je eerst behoorlijk zal trillen en tegen het plafond schiet. De ontwenning hangt er ook vanaf hoelang je al teveel drinkt. De geestelijke verslaving zal langer duren dan je lichamelijke .Maar als je wilt stoppen, lukt het. Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ontwenningsverschijnselen die iemand krijgt kunnen per persoon wat verschillen. De één heeft er meer last van dan de ander. Het lichamelijk afkicken van alcohol kan 3 tot 7 dagen duren. De eerste 3 dagen zijn vaak het hevigst. Dit heeft te maken met hoe lang en hoeveel er gedronken is, de lichamelijke conditie en gevoeligheid. We zullen ze noemen in volgorde van ernst en meest voorkomend:

■trillende handen, transpireren, misselijk, slecht slapen, vermoeid, onrustig, verhoogde bloeddruk, spierkramp, gespannen. Dit komt meestal de eerste week voor; m.u.v. het slechte slapen en meer gespannen zijn, moeten de klachten na een paar dagen af gaan nemen.
■angstig, somber, lusteloos. Deze klachten kunnen langer aanhouden
■toevallen of insult: een korte periode van bewustzijnsverlies. Komt niet zo vaak voor. Treedt op in de eerste week na het stoppen met drinken.
■delirium tremens: verlaagd bewustzijn met hallucinaties. Komt niet vaak voor. Openbaart zich meestal binnen een week na het stoppen met drinken.
Slaapproblemen
De meeste mensen die stoppen met drinken hebben in het begin moeite met slapen. Na een aantal dagen en soms pas weken, herstelt dit zich weer. Door het drinken van alcohol is het natuurlijke slaapritme erg verstoord. Het lichaam heeft tijd nodig om dit weer te herstellen.
We kunnen een aantal dingen noemen die u hierbij kunnen helpen:

■Accepteer dat u de komende tijd slecht zult slapen en houd er in uw dagelijkse bezigheden rekening mee. Haal de spanning eraf dat u persé wilt slapen.
■Verschuif niet uw dag-en nachtritme; ga niet overdag slapen
■Doe 's avonds iets anders dan dat u gewend bent, ga bijvoorbeeld nog even rustig een blokje omlopen en drink daarna nog een beker warme melk met honing of anijs
■Ga niet vlak voor het naar bed gaan nog iets doen waarbij u zich geestelijk moet inspannen
■Leer uzelf een aantal ontspanningstechnieken die u 's nachts kunt toepassen. Ook al slaapt u niet, u ontspant dan in ieder geval wel
■Leg een boek naast uw bed, dat makkelijk te lezen is en geen spanning oproept
■Overleg eventueel met uw huisarts voor wat ondersteunende medicatie voor een paar dagen
■Geef niet toe aan de verleiding om weer te drinken om te kunnen slapen. Op langere termijn levert dit geen resultaat op.

Op onderstaande site staan nog wat tips.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk begint het vrij direct, en je zal minder goed kunnen slapen. Dit gaat over na een paar dagen, maar je blijft misschien nog wel lang zin krijgen in een lekker glaasje.
Vooral als je na een lange tijd niet drinken weer eens eentje neemt, dan zijn alle remmen los en neem je gemakkelijk nog meer, gewoon omdat het zo lekker voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
na jaren van veel drinken stoppen,kan alleen met professionele hulp.het stoppen op zich is niet het probleem,maar het volhouden.iemand die jarenlang veel drinkt heeft onderliggende problemen,als daar niets mee gedaan wordt,val je zo weer terug in gebruik van alcohol of een vervanger daarvan.