Is het echt zo dat bleekselderij meer energie kost voor je lichaam dan het oplevert?

Een collega zegt dat bleekselderij negatieve calorieën kost. Is dat echt zo?

4 weken geleden
TurfGraver
4 weken geleden
Nee dat is niet zo.
Of je moet eindeloos kauwen op een stuk selderij.
Water drinken daarentegen wel.

Antwoorden (2)

Nee, dat is een verkeerde redenering. Bleekselderij geeft jouw lichaam echt wel energie, te weten per 70 gram 10 kilocalorieën. De groente bevat weinig calorieën, maar is daardoor juist gemakkelijker te verwerken.

Er zijn twee dingen die wél negatieve energie opleveren: water en suikervrije kauwgom.
Amadea
4 weken geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 weken geleden
Kleine aanvulling: alleen KOUD water levert negatieve energie op !
Dit omdat het water zelf 0 calorieën bevat, maar het koude water moet in het lichaam wel opgewarmd worden tot de lichaamstemperatuur. En dat kost dus energie.
Fabel!

Alle voedingsmiddelen leveren energie. De vertering van voedingsmiddelen kost ons lichaam ook energie. Met negatieve calorieën worden voedingsmiddelen bedoeld waarbij de vertering meer energie zou kosten dan het product je lichaam aan energie oplevert. Dit soort voedingsmiddelen bestaan niet.

Er wordt vaak beweerd dat de vertering van producten zoals komkommer en bleekselderij meer energie zou kosten dan het oplevert. Je zou dan afvallen als je veel van dit product eet, maar dit klopt dus niet.

Slechts 10 procent van de energie die we verbruiken wordt gebruikt voor vertering. Een veel groter deel gebruikt het lichaam om de lichaamstemperatuur stabiel te houden, voor de werking van organen en voor lichamelijke activiteit.
fremar
4 weken geleden