Wat is het verschil tussen rosé en rode wijn?

En bij welke gelegenheid drink je rosé?
Bij welk soort eten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
9.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een rosé drink je bv bij kaas en hartige dingen en sommige vis gerechten, rode wijn bij vlees en
bij vis neem je de witte wijn of dan een rosé

Het beste antwoord

Het verschil tussen rood en rosé is puur dat bij rode wijn de schillen van de blauwe druiven langer bij het gistingproces betrokken zijn. Rosé is NOOIT rode met witte wijn vermengd (ok, uitzonderingen daargelaten)

Over het algemeen wordt voor wat betreft eten alleen gesproken over rood en wit (rood bij vlees, wit bij vis). Rosé is wat dat betreft nog steeds echt een zomerdrank die vaak bij de BBQ geschonken/gedronken wordt of gewoon als borrel tussendoor.
Een leuke link voor wijn bij gerechten is deze http://www.wijnmatcher.nl/

Overigens ben ik een groot voorstander van het loslaten van de vastomlijnde regels en op je smaak te vertrouwen, wat vind jij lekker bij een bepaald gerecht. Dit vergt echter wel enige oefening.

Aangezien ik zelf op een gegeven moment niet meer tegen rode wijn kon (word ik erg ziek van) ben ik meer gaan experimenteren en in veel gevallen kon een roséetje best waar normaal gesproken rode wijn gedronken wordt!

PROOST!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord. +

Andere antwoorden (5)

Rosé is veel minder zwaar dan rode wijn, veel lichter, frisser en makkelijker drinkbaar.
Ik drink het vooral zomers, gekoeld, Het is heerlijk op een terrasje, bij salades, bij vis, maar ook bij barbecue of pasta. Heerlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt, ik zal het eens proberen. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem wel een droge rosé, ik vind zoete rosé persoonlijk niet lekker.
Probeer er eens een paar uit, dan ontdek je vanzelf welke je lekker vind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oa ja, en koel drinken dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's niet helemaal waar. Rosé wijnen hebben in principe hetzelfde alcoholpercentage als rode wijnen. Ze líjken lichter omdat je rosé gekoeld drinkt. Net als rode wijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg ook niet dat er minder alcohol in zit, het smaakt gewoon lichter en frisser.
Rode wijn valt bij mij altijd veel zwaarder dan rosé.
een rosé drink je bij kaas en hartige dingen maar ook bij sommige vis gerechten
rode wijn drink je bij vlees gerechten
en bij vis rosé of witte wijn t kan beiden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over het algemeen kun je zeggen dat rode wijn van blauwe druiven wordt gemaakt en witte wijn van witte (groene) druiven. Beide sappen zijn wit, maar door de schillen van blauwe druiven te laten meegisten wordt de wijn langzaam rood. Bij rosé worden de velletjes al na enkele uren uit het sap gehaald, wanneer de wijn net roze genoeg is. Voor witte wijn worden de geplukte rijpe druiven eerst uitgeperst, waarna het sap in een vat gaat om te gisten. Rode wijn gist eerst met schil en al en wordt pas later uitgeperst.
Witte wijn smaakt licht of vol en daarnaast droog of zoet.
Rode wijn smaakt fruitig, kruidig of krachtig en is er licht of zwaar.
Rosé is meestal licht, hoewel er ook zwaardere rosé betaat. Meestal is de smaak fruitig, je proeft vaak de rode fruitsoorten zoals aardbeien, frambozen en bosvruchten erdoor heen. Verder wordt de smaak ook erg beïnvloed door de tannine (looizuur) van de wijn. Tannine komt v.d. pitjes en steeltjes v.d. druiven. Zit er veel tannine in dan kan de wijn zelfs wrang gaan smaken. Dit komt eerder voor bij rode wijn. Ook de soort druif is van belang om te weten wat voor smaak je kunt verwachten. Zie je dat de druif een Cabernet Sauvignon is dan kun je een diepe, aromatische soms wat stugge smaak verwachten die doet denken aan zwarte bessen of chocola. De Merlot druif is veel fruitiger, zoeter en ronder. Syrah is een zware jongen en vaak heel kruidig. De witte wijn wordt veelal gemaakt van de Sauvignon blanc en de Chardonnay. Met Sauvignon blanc wordt een fruitige, frisse, droge wijn gemaakt, Chardonnay is fris en elegant met een vleugje fruit en honingsmaak.
Rode wijn wordt nooit koud gedronken maar op ong. lage kamertemperatuur. Rosé wordt goed gekoeld gedronken. Rode wijn wordt meestal bij vleesgerechten gedronken of bij een kaasplank met pittige, zwaardere kazen en rosé bij vis-, pasta-, lichte kaassoorten dus bij lichtere gerechten. je drinkt rosé dus eerder op een terras tijdens een zwoele zomeravond en rode wijn `s winters bij de open haard! Dat vind ik tenminste.
amc
13 jaar geleden
Rose wordt gemaakt door 40% rode wijn te mengen met 60% witte wijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmmm..Rosé! De allemansvriend, mits deze goed koud is. Heerlijk als verfrissend slokje, met een lekker toastje camembert! De meeste rosé is vrij 'vlak' van smaak, vergeleken bij rode wijn.
Er zijn rode wijnen die veel op rosé lijken, bijvoorbeeld een rode Moezel (Mosel) of een heel jonge Beaujolais.