Hoelang kun je water in een kan bewaren?

Hoe lang is het nog hygiënisch om water (voor bijvoorbeeld een vergadering) in een glazen kan te bewaren? Ofwel, na hoe lang moet je dat ongeveer verversen? Kunnen bacteriën zich ontwikkelen in (stilstaand) water van een paar uur geleden op kamertemperatuur?

Picture for question
3 jaar geleden
in: Dranken
3.7K

Antwoorden (3)

Gewoon kraanwater kun je wel een dagdeel op tafel laten staan. Water bevat geen/nauwelijks voedingsstoffen voor micro-organismen. Regelmatig verversen is wel zo klantvriendelijk.
Vergaderkamers bevatten natuurlijk ook stofdeeltjes. Die slaan ook neer op het oppervlak van het stilstaande water. Dat is wèl een voedingsbodem.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het kan vast niet heel veel kwaad als je het een dagdeel laat staan, maar mij is geleerd dat als het water meer dan 2 uur stil staat, er dan legionella (een bacterie) ontstaat. dat is uiteraard alleen het geval als het stil staat. dus je kan voor de zekerheid af en toe subtiel een dus tegen de tafel geven, zodat het water een beetje beweegt. en dan maar hopen dat dat genoeg is..
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Een glas water kan je vergelijken met het water in een kan. Het advies voor een glaasje water naast je bed is om het dagelijks te verversen en daarbij een schoon glas te gebruiken. Je kunt het water dat je 's avonds neer hebt gezet, de volgende ochtend nog wel gewoon drinken. 'Dit geldt overigens niet voor alle ruimtes in je huis', benadrukt Roberta Hofman van het wateronderzoeksinstituut KWR. 'Staat je glaasje water in de badkamer of op het toilet, pak dan voor de zekerheid na enkele uren al vers water. Het doorspoelen van het toilet kan je drinkwater besmetten. Ook door de stijgende temperatuur tijdens het douchen kunnen bacteriën in je glas sneller gaan groeien.'

Het Voedingscentrum benadrukt dat water dat al lang staat, niet snel schadelijk is voor je gezondheid. Het gaat waarschijnlijk wel vies smaken door de groei van algen, schimmels en gisten. Of drinkwater nog goed is, kun je zelf beoordelen. Het water is dan niet meer helder, er drijven vlokjes in, of heeft zwarte puntjes en smaakt of ruikt vies. Ziet het er normaal uit, ruik er dan aan en proef er vervolgens een beetje van. Als alles in orde is kun je het drinken.