Hoeveel glazen light frisdrank mag je per dag drinken?

Zo nu en dan drink ik weleens frisdank. Eigenlijk vrijwel altijd zonder suiker, zodat ik geen last krijg van een suikerpiek. Frisdrank blijft echter frisdrank en dus vroeg ik me af hoeveel glazen frisdrank je per dag mag drinken voordat het schadelijke gevolgen op je gezondheid heeft.

3 jaar geleden
in: Dranken
5.2K
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Beter helemaal niet. Frisdrank in allerlei opzichten slecht. Lage ph-waarde. Kunstmatige zoetstoffen slechter dan suiker.

Antwoorden (1)

Ga in principe uit van 1,5 tot 2 Itter drinken per dag. Dat is dan het totaal van al het vocht dat je binnen krijgt. Zou het alleen bestaan uit mineraalwater (plat of met bubbels), koffie, thee en melk, dan is dat alleen maar gezond te noemen.
Naarmate je meer frisdrank drinkt rijg je óf meer suiker binnen óf meer zoetstof. Het zijn juist de suikers en de zoetstoffen die slecht zijn voor de gezondheid.

Hoeveel laagcalorische zoetstoffen mag je per dag eten of drinken?
Dit verschilt per zoetstof en hangt ook af van je lichaamsgewicht. Door gebruik te maken van de zoetstoffencheck (zie link) kun je nagaan hoeveel van een bepaald product– gezoet met een specifieke laagcalorische zoetstof – kinderen en volwassenen maximaal kunnen gebruiken zonder de ADI te overschrijden.
Bedenk daarbij dat producten vaak worden gezoet met een combinatie van zoetstoffen en met minder zoetstof dat wettelijk maximaal is toegestaan. Bij een mix van de zoetstoffen wordt in de berekening uitgegaan van de zoetstof waarvan de ADI het snelst wordt bereikt.
Zelf zou ik sowieso erg huiverig zijn van alle chemische truckjes die aan eten en drinken worden toegevoegd om andere "bezwaren" op t lossen.

Een volwassen vrouw mag per dag 50 gram aan vrije suikers binnen krijgen. Een volwassen man mag 60 gram. Let op: dit advies geldt voor vrije suikers. Dit zijn alle suikers die door de fabrikant zijn toegevoegd en alle suikers uit honing, siropen, vruchtensappen en vruchtenconcentraat.
Een suikerklontje is 4 gram suiker. Als vrouw mag je per dag 50 gram aan vrije suikers binnen krijgen, dit zijn 12 suikerklontjes. Een man mag dagelijks 60 gram (15 klontjes). Dat komt neet op ca TWEE GLAZEN FRISDRANK.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=suikerklontje