Mag je alcohol kopen voor jezelf als er een minderjarig persoon bij je is?

Ik wilde laatst een fles bacardi kopen voor mezelf maar een vriendin was toen bij en zij was onder de 18. Ik kreeg de fles toen niet mee ook al was ik niet van plan om het aan haar te geven. Mogen zij nee zeggen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Dranken
2.6K

Antwoorden (1)

De website van NIX18 zegt het volgende: "Vanaf 1 januari 2014 mogen supermarkten geen alcohol verkopen aan klanten onder de 18 jaar. Er mag ook geen alcohol worden verkocht aan een klant die wel oud genoeg is om alcohol te kopen, maar samen komt met vrienden die nog geen 18 zijn terwijl duidelijk is dat de alcohol ook voor hen bedoeld is. Er zou dan sprake kunnen zijn van wederverstrekking, iedereen moet zich dan legitimeren. De wet geeft aan dat supermarkten en slijters, maar ook horecabedrijven, alleen alcohol mogen verkopen aan een klant als voor iedereen duidelijk is dat deze klant de drank niet direct doorgeeft aan jongeren onder de 18 jaar. Als duidelijk is dat de alcohol wordt gekocht met de bedoeling het direct ter plekke aan een jongere door te geven moet de caissière of barmedewerker nee verkopen."

Uit eigen ervaring (als caissière bij een supermarkt) weet ik dat het eigenlijk niet met zekerheid vast te stellen is of de alcohol ook voor de minderjarige is bedoeld. Aangezien een supermarkt ook strafbaar is wanneer alcohol wordt verkocht aan een minderjarige, wordt (in elk geval bij de Lidl) aangehouden dat iedereen die mee is zich moet kunnen legitimeren en ouder moet zijn dan 18, tenzij het gaat om ouder en kind.