Als je na twee uur nog geen symptomen voelt heb je dan nog kans op waterintoxicatie?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Dranken
3.2K

Antwoorden (1)

Dat hangt af van de oorzaak van de grote hoeveelheid water die jij gedronken hebt. Hangt het namelijk samen met gebruik van xtc of andere drugs, dan kan het na veel langere tijd nog verschijnselen geven. Maar heb je flink gesport en daardoor in een uur tijd drie liter water of meer gedronken, dan hebben jouw nieren dat overschot twee uur later wel verwerkt.

Het verschilt per persoon hoe veel liter water je kunt drinken zonder een watervergiftiging op te lopen. Het is zo dat gezonde nieren per dag zo’n 8 tot 10 liter vocht kunnen verwerken. Wanneer iemand veel meer drinkt of heel veel in een heel kort tijdsbestek dan kan het lichaam dat niet meer aan.

In relatief milde variant zorgt een watervergiftiging voor vervelende klachten als een opgeblazen gevoel, misselijkheid en eventueel braken. Je lichaam probeert het overtollige water namelijk zo effectief mogelijk af te voeren. Ook kunnen spierkrampen, heel lage bloeddruk en een slap gevoel optreden. Het gevaarlijkst is het wanneer iemand met watervergiftiging hoofdpijn krijgt, want dat geeft aan dat de hersencellen aan het opzwellen zijn.

Vermoed je last te hebben van watervergiftiging, neem dan een sterke bouillon met bijna tien procent zout. Het zout zorgt er namelijk voor dat het water kan worden opgenomen en dat de symptomen verdwijnen.
Amadea